91 thoughts on “Törs jag skriva om corona?”

  1. Jag ser fram emot hur du ser på corona. Har hoppats på att du ska ta upp detta ur din synvinkel. 🙂

        (Reply)

  2. Fredrik,

    Låt mej då börja med att berätta att jag var 9 eller 10 år “gammal” när jag drabbades av den kinesiska influensa som då dödade mer än 2 miljoner världsvitt.

    Vi bodde i Bromma, bara en dryg kilometer från den internationella flygplatsen. Jag föddes i Örebro och fick vara med om den första flytten mellan första och andra klass i skolan. Flytten gick till ett nybyggarområde i skogen utanför Örebro.

    Det var en kort tid, jag hatade skolan, hade en dansk vän som hade “Anders And” (Kalle Anka i Danmark) och han var likasom jag en “utböling”. Kanske fick vi därför kontakt. Kanske var det för mej början att lättare förstå norska och danska. “Meget er anderledes! Men det er på ydersiden!”

    Min faster, pappas storasyster flög som nyutbildad sjuksköterska till Syd-Rhodesia för att arbeta på Svenska Kyrkans missionsstation. Hon kom ju visserligen till Sverige med jämna mellanrum. Minns speciellt ett av hennes besök när jag var i 14-års åldern.

    Det fanns diapositiv på den tiden och hon visade bilder som var otroligt spännande. Bilder från andra land och kulturer. Växelpengar som var fyrkantiga och hade ett hål i mitten. Sådant hade vi inte i Sverige.

    Kort och gott, det var en annan “värld”. Resande var inte något vi vanliga människor gjorde. Första “semestern” som gick till Dalarna kan jag minnas från 10-års åldern. Vi åkte dit in den Ford Taunus 15M som pappa hade köpt. Hela familjen! Pappa, Mamma, 5 barn med minstingen en baby och Morfar och Mormor. 9 personer i en bil av medium storlek, på en resa på 60 mil som kostade största delen av dygnet.

    Och någonstans före eller efter detta, kan inte minnas det, hade vi även en sommar med stora bisvärmar i Bromma. Bina stack och drunknade i saftglasen. Fastnade i bakelserna och slogs om kakorna.

    Och någonstans i hela vevan fick jag Asiaten. Den kinesiska influensa som dödade 2 miljoner världsvitt och troligen hade dödat många fler om turistindustrin hade varit utvecklad.

    Jag vet inte hur länge jag var sjuk med 42 graders feber, helt eller halvt i dvala och med hallucinationer. Jag minns åtminstone en av de hallucinationer jag tror hände mer än en gång och jag har fortfarande en del problem med balanssinnet som uppstod då.

    Johan Giesecke, tidigare statsepidemiolog, fick en artikel publicerad i SvD i går. Jag citerar:

    Det finns mycket i den här pandemin som liknar asiaten: den svåra influensan i Sverige 1957. Nästan alla smittades, men hur stor dödligheten var vet vi inte. Också den gången blev samhällsfunktioner tillfälligt utslagna – men på grund av sjukfrånvaro, inte någon ”lockdown”. Och det var aldrig tal om att stänga skolor eller avråda från inrikes resor.

    Artikeln inleds med:

    Det är närmast utsiktslöst att försöka stoppa spridningen av viruset. Vår viktigaste uppgift är i stället att koncentrera oss på att ge de olyckliga offren en optimal vård.

    De flesta kommer att smittas

    I Januari började jag varna min kära hustru för det som sker i våra dagar. Hon tyckte att jag “som vanligt” var i det närmaste paranoid och stressad. (Jag är varken paranoid eller stressad, men så uppfattas det om man ser längre än morgondagen och är ärlig om situationen.)

    I slutet på Februari blev det tydligt att det falska självförtroendet som härskade i Europa ledde till en katastrof. Alla trodde då, i nationalistiskt storhetsvansinne, att de skulle klara sig bättre än både Kina och Italien.

    Detta får bli första delen. Nästa del följer med eller utan ytterligare kommentarer.

        (Reply)

  3. Kjell,

    Hej Kjell
    Kommenterar inte på nätet hos någon annan. Tack för att du tar dig tid att berätta detta. Jag vidhåller det som jag har sagt från början, att din blogg har varit till välsignelse för mig.
    Med det sagt vill inte jag påverka dig till att fatta beslut i någons riktning.
    Önskar dig fortsatt Guds nåd och frid.
    /Claudio

        (Reply)

  4. Jag vill återkomma till Europas självsäkerhet, Storbritanniens större självsäkerhet och USA’s ännu större självsäkerhet. Det fanns ett övermod, en irrationell förmodan att man skulle klara sig bättre och sköta sig bättre än Asiaterna.

    Självsäkra teorier att det handlade om en “hoax”, alltså bluff, eller bara var en “media hype”, alltså ett sätt för media att tjäna pengar, förekom i alla länder.

    Nu när det börjar “ta fart” här i Kenya finns det folk som tror att det är en bluff som används av regeringen för att få mer makt. Andra tror att det bara drabbar rika människor eller stadsmänniskor.

    De mest vansinniga konspirationsteorier man kan tänka sig gör sin runda på internet. I en del länder, bland annat Holland och England bränner aktivister mobil-master för att de tror att 5G sprider corona.

    Anti-vaccin-klubbar tror att Bill Gates och andra biljonärer samarbetade med Kineserna och gjorde viruset så att Bill Gates skulle kunna tjäna pengar på att investera i ett vaccin.

    Det visar sig nämligen att Bill Gates har judiska förfäder på moderns sida, en massa generationer tillbaka. George Soros är givetvis även han med i komplotten och även Rockefeller etc. De gamla antisemitiska fablerna tas fram igen, som vanligt.

    Judarna har ju fått skulden för alla svåra pandemier tills nu, så varför inte även Corona.

    Vill bara inflika att jag under min tid i bloggvärlden har sett ett antal av trosrörelsens anhängare bli nyjudaister och i tilltagande grad konspirationstroende. Majoriteten av Trumps väljare tror på en marxistisk konspiration som vill tvinga dem att bli kommunister, förbjuda dem att bära vapen, förfölja de kristna, etc. etc. Apokalyps!

    Nu kommer jag till den “medicinska” sidan av denna pandemi.

    Covid-19 är ett faktum. Det coronavirus som förorsakar infektionen är nytt i männikosläktet. Precis vad viruset ställer till med visste vi inte och vet vi fortfarande inte tillräckligt bra. Det finns inga mediciner som testats tillräckligt och visat sig vara tillförlitliga. Det satsas biljoner på att utveckla vaccin, men detta kommer inte att finnas tillgängligt i stor skala inom 18 månader.

    Varje smittad, smittar i sin tur i medeltal 3 andra personer. Det är osäkert om man får immunitet efter att ha varit sjuk. Det är osäkert om immuniteten är proportionell mot infektionens förlopp.

    Ett antal saker är dock säkra.

    1. Det är inte en vanlig influensa!
    2. Det är inte en “media-hype”.
    3. Alla som inte dör av andra orsaker kommer att bli smittade.
    4. Minst 90% överlever, med eller utan men.
    5. Om du är gammal och/eller sjuk, och således bara ligger samhället till last, då är dina chanser betydligt mindre.
    6. Du kommer att bli smittad förr eller senare!

    Nu vill jag visa en grafik.

    I grafiken finns det en röd del och en lila del. Avsikten är att visa två trianglar med lika stor yta. Det är den allra enklaste modell man kan göra av corona-smittan. Lika många kommer att drabbas oavsett om det sker under kortare eller längre tid.

    Grafiken ovan är bättre utarbetad. Vill påpeka att siffrorna är teoretiska, men de återger proportionen av ett simulerat verkligt förlopp. De röda staplarna visar hur det går om man inte gör någonting. De mörkblå staplarna visar hur det går om man gör maximum av avstånd, isolation och dylikt. Summan av de röda och de blå är samma. Lika många dör om alla kommer att få smittan.

    Men, det finns två viktiga aspekter som vi inte får glömma.

    Den jag älskar kommer kanske att få leva ytterligare 2 år med den modell som begränsar smittan.

    Den jag älskar kanske kan få leva längre än så om en behandling bevisas vara effektiv eller om ett vaccin kommer att finnas.

    Det jag vill säga här är att det inte handlar om en media-hype. Faran är överhängande och konkret.

    Glöm inte att det fortfarande inte finns ett vaccin, eller botemedel för HIV. Nu efter mer än 40 år.

    Fast HIV får man inte genom att gå till snabbköpet.

    Återkommer med “religiösa” åsikter.

        (Reply)

  5. Micke,

    Jag väljer nog samma sida som Tedros Adhanom Ghebreyesus. Visste du att han en tid studerade vid Umeå Universitet?

    “Världshälsoorganisationen WHO uppger att viruset inte är skapat på konstgjord väg, utan menar att sådana teorier är ‘spekulativa’.”

    Även “fredlig” gen-manipulation kommer troligen att leda till katastrofer förr eller senare. Vad händer när bakterier och virus och insekter etc käkar genmanipulerade växter? Eller när genmanipulerade djur äter genmanipulerad mat?

    Ingen vet!

    I Holland rapporteras det om antkroppar mot Covid-19. Dessa antikroppas har “odlats” i ett laboratorium med hjälp av genmanipulerade möss som har fått en (eller flera) mänskliga gener.

    Kanske har du hört talas om Biosphere 2?

    Man satsade miljarder på att skapa ett fungerande ekosystem med hjälp av en intelligent urval av jordens flora och fauna. Avsikten var bland annat att visa hur man skulle kunnan kolonisera planeten Mars.

    Det viktigaste man lärde sig var att vi egentligen vet väldigt lite om hur “Biosphere 1”, alltså vår jord, fungerar.

    Alla vet ju att om alla bin skulle dö så har vi ett jätteproblem. Men många inser inte hur stora följderna är när andra organismer utrotas.

    Vänd nu på steken. Vad blir följderna av att “skapa” nya organismer? Svar: Potentiellt katastrofala!

    Gud visste vad han gjorde vid skapelsen. Han skapade alla nödvändiga arter för att ekosystemet skulle fungera. Han visste vad han gjorde vid valet av passagerare i Arken. Allt efter sitt slag.

    1 Mos. 1:21,
    Och Gud skapade stora valar, och alla levande varelser som rör sig och som vattnet vimlar av, alla efter sitt slag, och alla fåglar som har vingar efter sitt slag. Och Gud såg, att det var gott.
    1 Mos. 1:24,
    Gud sa: Må jorden frambringa levande varelser efter sitt slag, boskapsdjur, kräldjur och vilda djur på jorden efter sitt slag. Och det skedde så.
    1 Mos. 8:19,
    Alla djur och alla kräldjur, alla fåglar och allt som krälar på jorden, alla efter sitt slag, gick ut ur arken.

    En liten not här som egentligen handlar om evolutionsteorin.

    Världen är full av arter som genom naturligt urval har förlorat delar av sitt DNA, alltså har reducerad arvsmassa. Titta bara på alla hundraser och ta med vargar och andra vilda hundsorter i bilden.

    Världens lokala ekosystem fungerar hyfsat så länge folk inte importerar arter från andra världsdelar. T.ex. Australiens historia är full av sådana katastrofer som skapats av människor.

    Det som däremot aldrig sker i naturen är utökad arvsmassa eller introducerad arvsmassa. Det kan bara Skaparen göra och människor som praktiserar “intelligent design” alltså skapar nya arter med hjälp av genmanipulation.

    Till sist vill jag bara säga att mitt förtroende för Världen I Dag inte är stort. Den tidningen/tidskriften har sin grund i Word of Faith (Trosförkunnelsen), en lära jag anser vara demonisk.

    Och jag kan inte undgå att konstatera att det kryllar av tokigheter just bland denna läras förespråkare och efterföljare. Titta gärna på en av de värsta predikanterna av dessa galenskaper. (Ulf Ekman var hans studiekamrat vid Kenneth Hagins “bibelskola”. Enligt uppgift presterade dessa båda “cum laude”.)

    Det går för långt off topic om jag skulle ta upp mer om dessa prosperity-preachers och tele-evangelister som profiterar på sjuka, föräldralösa och änkor. Deras dom sover inte, säger Skriften.

        (Reply)

  6. Ett litet off topic PS till viedoklippet med Kenneth Copeland.

    Jag ser med förundran på detta klipp och kan absolut inte förstå vad som rör sig i huvudet på den “pastor” (???) som står bredvid honom och sägen “Amen”. (Ordet betyder: “Tro det, det är sant!”)

    Lägg märke till att Kenneth Copeland, i sitt storhetsvansinne, uttalade detta innan massa-döden i USA började. I skrivande stund mer än 1.300.000 verifierade smittade och närmare 75.000 verifierade döda. Mörkertalet är minst lika stort.

    5 Mos. 18:19-22 Och om någon inte lyssnar till mina ord som han talar i mitt namn, ska jag själv utkräva det av honom. Men den profet som i övermod talar i mitt namn vad jag inte har befallt honom tala, eller som talar i andra gudars namn, den profeten ska dö. Du kanske tänker i ditt hjärta: Hur ska vi känna igen det ord som Herren inte har talat? När profeten talar i Herrens namn och det han säger inte sker eller kommer, då är det något som Herren inte har talat. Profeten har talat i övermod. Du ska inte vara rädd för honom.” 

    Är “pastorn brevdid” helt förvirrad eller gör han det bara för vinstens skull?

    Inte undra på att “Den Vägen”, sann kristustrogen tro, blir hånad!

    Är du ärligt kristutrogen? Håll i hatten för förföljelser är bakom hörnet.

    Med, och eller utan corona!

    /Kjell

        (Reply)

  7. Kjell,

    Ja hur det ligger till är det väl ingen av oss ”vanliga dödliga” som kan säga, vetenskapen är delad där, men jag lutar åt att detta är människors verk, det som leder mig till den slutsatsen är, att det finns enligt mig för många indicier som ingen i dom olika lägren förnekar.

    WHO uppger mycket riktigt att det inte är skapat på ”konstgjord väg”, men vad man menar med det är tvetydigt, menar man att naturliga Coronasträngar inte påverkats av mänsklig hand ? eller menar man att det inte är tillverkat på konstgjord väg ?

    DN skrev om WHOs syn på detta så här
    https://www.dn.se/nyheter/varlden/who-coronaviruset-kommer-inte-fran-kinesiskt-laboratorium/

    Artikeln skrevs 1 Maj och en rättelse gjordes senare av artikeln, detta står i slutet.

    ” Rättelse 2020-05-02: I en tidigare version av artikeln stod att WHO avfärdar Trumps påstående att viruset härstammar från ett kinesiskt laboratorium. Det WHO säger är att de är säkra på att viruset har ett naturligt ursprung.”

    Med andra ord vill dom inte stå för ett uttalande om att det inte kommer från ett kinesiskt labb ?

    En artikel som lutar åt labbteorin.

    https://www.sciencemag.org/news/2020/01/wuhan-seafood-market-may-not-be-source-novel-virus-spreading-globally

    Men detta är ju min tolkning =)

    /Micke

        (Reply)

  8. Micke,

    Viktigare än skuldfrågan är ju hur man kan ta sig an framtiden.

    Det handlar inte om en vanlig influensa.

    Det är inte en hoax.

    Alla kommer att smittas.

    /Kjell

        (Reply)

  9. Jag är mest bekymrad över de papperslösas möjligheter. Jag vet inte riktigt om de får hjälp. Och så tänker jag på de som bor i flyktingläger. Fattiga i länder utan sjukhus tänker jag också på förstås.

    USA kan jag ibland tänka är ett “konstigt” land. Man köper en massa onödiga saker och har fina bilar men har inte brytt sej om att ordna en sjukförsäkring.

    Ibörjan av epidemin tänkte jag på den som en vanlig influensa för en del av symptomen påminner om sådana symptom och visar sej som en sådan. Planerade som vanligt att besöka mina gamla föräldrar men har med tiden valt att skjuta upp resandet eftersom de åldersmässigt är i riskgruppen. En annan gamling jag besöker kunde jag kommunicera med på avstånd genom ett öppet fönster.

    Jag är även beskymrad över den splittring som det blir mellan generationerna i detta. Den naturliga gemenskapen mellan yngre och äldre splittras. De unga lämnas utan ledning av äldre och de äldre utan naturlig hjälp från yngre. Många unga är beroende av vuxna utanför hemmet och skadan av att inte få möta dessa vuxna kan vara värre än att i ung och medelålders ålder få viruset.

    Jag har faktiskt inte hängt med i virusrapporteringen. Jag gör annat. En morgon för kanske två veckor sedan vaknade jag av att vara mycket yr. Hela världen gungade. Det kändes som att jag var på väg att lämna jordelivet. Då börjar man be. Att barnen ska bli frälsta och att mannen ska få en ny vän som hjälper och älskar honom. Någonstans i gungningarna tog jag mej ur sängen och fick tag i en hink och kröp fram till källardörren och ropade på min man som befann sej i källaren. I panik stod jag på knä över hinken och kräktes och berättade för honom “hela världen gungar.” Han ringde sjukvårdsupplysningen. Än idag vet jag inte om det är svåra menopausbesvär eller om det var någonting annat. Många gånger har man varit yr men aldrig så att hela rummet svajar.

    Ibörjan av 2000-talet, kan det ha varit 2003?, låg jag i en svår influensa. Om det var fågel eller hongkong. Då hade jag också någon form av “okej, nu är det slut”-känsla.

    Jag vet inte vad man kan göra för de som inte har någonstans att vända sej. Det kan väl inte vara så svårt att få upp sjuktält i lägren och bjuda in papperslösa till vården utan hot om avvisning?

        (Reply)

  10. Jag vill skjuta in en liten medicinskt-teknisk kommentar.

    Följande tabell finns i en teknisk rapport som faktiskt även har en massa bra data och funderingar.

    Mässling: 140.000
    Corona: 247.000
    Vanlig influensa: 290.000-650.000

    Malaria: 405.000
    Diarre: 525.000
    Hiv/aids: 770.000
    Självmord: 800.000
    Diabetes: 1.600.000
    Röka tobak: 8.000.000

    Siffrorna återger det årliga antalet döda. Det vill säga, alla utom Corona som vi ännu inte vet hur många det blir efter ett år. Redan tre dagar efter att artikeln publicerades har Corona-döda klättrat till 284.004 (Och detta handlar bara om testade och rapporterade fall. Mörkertalet är stort!)

    Sedan har jag delat upp tabellen i en blå och en röd bit. Man jämför nämligen äpplen med päron.

    Man smittas inte med malaria eller självmord om man går till snabbköpet. Inte heller leder det till att man drabbas av att bli rökare. Okay, man kan köpa fel mat och bryta ner kroppen och få diabetes 2, men det händer inte på grund av att andra kunder har diabetes.

    I den blå biten kan sägas att visserligen finns det vaccin för mässling, men att den inte distribueras i fattiga länder med sårbar och utsatt befolkning som saknar grupp-immunitet.

    Hur effektiv influensa vaccinering är vet jag inte, men jag vet att det inte finns något corona-vaccin. Och jag vet att vi bara har siffror om hur dödlig corona är efter 3 månader. Hur många kommer att dö direkt av sjukdomen, följderna av strider och konflikter, hungersnöd och följdsjukdomar som kolera etc.?

    Min skattning är att kanske 140 miljoner kommer att dö. Det handlar inte om bara de som dör av smittan utan även de som dör av följderna. Ökad fattigdom. Upplopp och krig. Svält och sjukdomar förorsakade av bristen på möjlighet till hygien. Kanske är min skattning alldeles för låg.

    Upp. 6:8 Och jag såg, och se, en blekgrön häst. Och han som satt på den hette Döden, och dödsriket följde med honom. Och åt dem gavs makt över fjärdedelen av jorden, till att döda med svärd och med hungersnöd och med död och genom de vilda djuren på jorden.

    Huruvida jag tror att detta är Guds dom, Guds straff och den absoluta änden får du veta i nästa kommentar. Den kommer inom några få dagar. Om Herren vill och vi får leva.

        (Reply)

  11. Ulrika4,

    Visst är det ett problem för de så kallade “papperslösa”. Fast då måste man ju även ta med i beräkningen att liknande problem finns även globalt.

    Där jag bor lever de som har mat att äta dag för dag. Hur tror du att lockdown funkar då? Mamma och barn (ofta övergivna av pappan) går till sängs hungriga i skjul utan ordentliga sängar. Allt medan deras ledande politiker lever i överflöd. Enda skillnaden är att dessa totalitära översittare nu inte längre kan åka till London och Geneve och Johannesburg för att få sjukvård. En ringa tröst att de nu själva får sina straff.

    I USA, som du nämner, anser de rika som utgör 1% av befolkningen (det är 3 miljoner) äger hälften av landets rikedomar.

    Under “normala” omständigheter är 15% av landets befolkning fattiga (mer än 40 miljoner). Så fattiga att de inte har mat och husrum. Och efter att sociopaten Trump diskade Obamas sjukförsäkring så har de inte heller tillgång till sjukvård.

    Du undrar varför folk inte sjukförsäkrar sig i USA. Svaret är enkelt. Om de redan är sjuka vägras de. Kostnaden är proportionell mot åldern. Över 60 kan du lika gärna låta bli. Sjukförsäkringen är fruktansvärt dyr, många har inte råd. Sjukförsäkringen betalar bara till maximun X dollar, vilket vanligtvis är mindre än vad som behövs.

    Hårt arbetande knegare blir således ruinerade om de blir sjuka. Corona-behandling på Intensive Care costar ungefär 8 miljoner kronor. Om man trots allt överlever är man skuldsatt över öronen och troligen arbetslös. Huset säljs till undervärde på auktion och man får leva i limbo resten av livet.

    Det finns mycket att skriva om detta, men jag stannar här.

    Må Herren förgöra USA’s ledande högerextrema sociopater. Låt Kejsaren stå där i sina nya kläder med rumpan bar och låt alla namnkristna skämmas tillsammans med honom.

    Dagen kommer när Herren själv kommer att säga: “Vad helst du har gjort (eller försummat att göra) mot en av dessa mina minsta…. Det har du gjort (eller försummat att göra) mot mig!”

    Vilken sida vill du stå på? Vänster eller höger? Fåren eller getterna?

        (Reply)

  12. Kjell,

    “genom de vilda djuren på jorden.”

    Den delen av texten kan stämma med den troligaste smittkällan: Slakt och försäljning av vilda djur på matmarknader.

        (Reply)

  13. Kjell,

    USA lämnar Afghanistan efter 20 års krig eftersom de anser sej färdiga där.

    Död, flykt, fattigdom och svält är resultatet.

    Folktomt på landsbygderna och lavinartad tillväxt av kåkstäder kring storstäderna.

    2 miljoner, främst barn och kvinnor, svälter.

        (Reply)

  14. Bloggens läsare vet att jag bor i Kenya. Och troligen vet alla som läser detta att Öst-Afrika drabbades av stora mängder gräshoppor från öknen i norr. Invasionen av gräshoppor var och är stor. Det är 70 år sedan något liknande hände och givetvis finns det en massa predikanter som skrikande förkunnar att detta är Guds dom över Kenya. Straffet för all synd i landet. Korruption, sexuell omoral, illegala aborter, våld och mord.

    Jag har inget emot att predikanter visar sina känslor men jag hakar definitivt av när de står och gastar och skriker hela tiden. Det är sant att korruption, sexuell omoral, illegala aborter, våld och mord är synder som finns här i överflöd. Frågan som bör besvaras är om Gud sände dessa gräshoppor över Kenya på grund av detta.

    Som om inte gräshopporna var tillräckligt fick vi även “pest” i form av ett virus som har invaderat världen. Uppenbarelsebokens undertoner blev än mer aktuella. Enligt de skrikande predikanterna var nu alla tvivel undanrymda. Detta är Guds dom över Kenya och enda sättet att bli av med gräshopporna och hindra pesten är att omvända sig i säck och aska. (Och bli medlemmar i deras församlingar.)

    Budskapet är att tidens slut är nära och det gäller att vara beredd när Jesus kommer eller när vi dör av svält och/eller pest. Hur nära slutet är vet vi inte, men visst håller vi i princip med om detta.

    Nu skulle man ju kunna tänka sig att detta var nog, men så icke. Det har regnat mer än vanligt allt sedan ett år tillbaka. Vattenreservoarer är fulla. Dammar svämmar över. Och mer än en månad nu har det regnat mycket och häftigt. Floderna svämmar över. Stora jordskred har drabbat i landets berglandskap. Åkrar med gröda och hus och människor har spolats bort. Hundratals har dött. Många gånger fler än Kenyas corona-döda (30) hittills.

    Den som fortfarande inte tror på de skrikande predikanternas budskap att vi lever i apokalypsen är väl helt förhärdade. Eller hur?

    Petrus, Johannes, Paulus, Jakob, Judas och Hebreerbrevets författare är tydliga att “den sista tiden” började efter Jesu uppståndelse. Kanske vid himmelsfärden eller kanske på pingstdagen. Men “den sista tiden” kanske hellre bör förstås som “den sista tidsåldern” innan Jesu återkomst.

    Därför finner vi även många texter som handlar om “de sista dagarna” eller “de sista tiderna” som kommer att kännetecknas av avfall, villoläror och mycket synd. Detta är tidstecken som kristustrogna, bibeltrogna, knappast kan missa.

    Guds dom över Sverige har nu mer än 70 år varit att ryssarna skulle invadera landet och ta över. Kanske bävar man just nu mer över Covid-19. Säkerligen finns det förkunnare som säger att det måste hållas bönenätter och arrangeras bönekedjor, fasta och andra prestationer så att svenskarna omvänder sig och/eller att Gud låter smittan lämna Sverige.

    För Sverige föredrar tydligen Gud ryssar och corona. För Kenya kör han med gräshoppor, corona och översvämningar. I Italien utrotar han många gamla katoliker. I USA nöjer han sig med att påpeka att kejsaren är naken.

    Frågan som måste besvaras är således om detta med corona är Guds dom, eller Guds straff.

    Och svaret på den frågan är ett otvetydigt ja!

    I och med syndafallet kom döden och förbannelsen in i världen. Ondska och katastrofer, sjukdom och våld, mord och lidande…… Utan syndafallet hade vi inte haft corona. Och inte heller totalitära ledare.

    Men i Matt. 5:45 står det: För han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga.

    Visst finns det exempel i Bibeln där Guds dom, eller straff, eller hämnd utmäts på direkten. Men det handlar om undantag. Den betydligt större frågan är varför det går väl för ogudaktiga och illa för gudaktiga. Asaf tar upp detta i sina psalmer. Läs gärna Psalm 73. Den är för lång att citera här.

    Läs den psalmen!

    Jämför sedan psalmens budskap med Trosförkunnelsens villoläror. Enligt dessa onda andars läror blir ju resultatet av vår “tro” att vi blir rika och friska och vackra här och nu.

    Den andra fråga som måste besvaras är om gräshoppor, corona och översvämningar samma år är ett bevis på att herrens återkomst står för dörren.

    Det enda vettiga svaret är att bara Fadern vet dagen och stunden och att alla gissningar hittills har varit fel.

    Men att vi är närmare Herrens återkomst nu än någonsin tidigare är ju ett oundvikligt faktum.

    Innan Herrens återkomst säger Guds ord att det kommer att bli svåra tider. Det talas om en grym världshärskare. Kristustrogna och judar kommer att förföljas. Men det börjar nog inte så.

    Jag tror att det kommer att börja med att det blir ett kaos. Varför inte en total ekonomisk kollaps. Vi är ju inte så långt från detta nu. Om detta kommer att leda till att det uppstår en beundrad ledare som tar världen med charm och fixar problemet så har vi troende all anledning att vara vaksamma.

    Corona-krisen bör få vara en tankeställare både för troende och tvekande sökare. Så länge det heter i dag finns erbjudandet om frälsning.

        (Reply)

  15. Japanskt experiment för att visa hur virus kan spridas.

    10 frivilliga försökspersoner inbjöds till en buffet.

    En av dessa “smittades” med fluorescent färg (för att simulera viruset). Färgen syns inte i vanligt ljus.

    Efter måltiden släcktes lampan och UV-ljuset fick avslöja var smittan fanns efter 30 minuter.

    twitter-videolänk

    Videon finns även här

    /Kjell

        (Reply)

  16. Kjell,

    “Vilken sida vill du stå på? Vänster eller höger? Fåren eller getterna? ”

    En intressant sak med “kuggfrågor” är att man får tillfället att tänka till.

    När man tror på Jesus, Guds Son, får man vara hans barn. Ett får.

    Ett får är inympat i Israels folk. Man behöver inte vara expert på Israels historia utan det räcker att tro på samme Gud.

    Fritt ur minnet: “Den som med sin mun bekänner att Jesus är Herren och med sitt hjärta tror på honom ska bli frälst.”

    Ibland kan man känna “Jag tror, hjälp min otro” vilket är ett otroligt bibelställe egentligen när man vill beskrva människans förhållningssätt till Gud. Det blir liksom viljeriktningen som visar. Och beroendet av honom i trosvandringen. Och däremellan snavar man och klantar till det mellan varven. Men man vill rätt och tror att han har lösningen.

    Har kommit in i fjärde moseboken nu. Resan dit har varit givande.

    Sven Reichmanns undervisningserie om löftets folk som du tipsade om för några år sedan hjälper till med förklaringar och struktur.

        (Reply)

  17. Kjell,

    Jag skrev en kommentar tidigare men glömde nog skicka den.

    Jag tänker så här,

    Skuldfrågan huruvida människan skapat detta är viktig, jag säger inte att jag tror på någon förändring gällande biovapen och den forskning som bedrivs, människor vill alltid hitta på bättre sätt att döda varandra, och så länge vi har människor som Jordens Kungar så fortsätter det, men kanske kan ett sådant klargörande leda till, att en del av allmänheten ser med mindre naiva ögon på världen och de som styr den.

    “Det är inte en vanlig influensa” helt rätt, men är den så ovanlig att vi genom denna nedstängning av världen ska skapa de förutsättningar som genererar en blekgrön häst ? och som du redan har skrivit kanske orsakar 140 miljoner döda, där CV kanske egentligen “bara” har dödat 1 % av dessa och konsekvenserna av nedstängningen resten? Ja menar trots Italien eller Spaniens höga siffror så har ju typ 99,95 % av befolkningen trots allt överlevt än ?

    “Hoax” Nej det är ingen hoax, men jag är övertygad om att människor använder detta för de agendor som dom försöker genomföra, och i slutänden så är det säkert Mammon som är orsaken till dessa.

    Alla eller åtminstone de flesta kommer att smittas, det tror jag med, det jag inte förstår är varför det inte verkar vara någon direkt skillnad på nedstängda eller öppna länder, jag har kollat https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries där finns en kolumn som är intressant, det är antal döda / Miljon. Visst det skiljer mellan tex Norge och Sverige hur man rapporterar, vi räknar alla som dör med CV och Norge de som dör av CV, men i det stora hela så får man en bra överblick.

    /Micke

        (Reply)

  18. Micke,

    Du skrev: “det jag inte förstår är varför det inte verkar vara någon direkt skillnad på nedstängda eller öppna länder“.

    Du föreslår att kolla kollumnen med döda per miljon invånare. Det finns många anledningar till att man inte kan jämföra siffrorna i den kollumnen. Jag skall lista några av dem.

    1. Tidpunkten när viruset fick epidemisk spridning är olika per land, alltså ser du resultatet efter olika lång tid.
    2. Det finns länder som försöker rapportera alla som dog av viruset. Belgien är ett av dessa länder. Även de som inte var testade innan de dog. Andra länder rapporterar bara testade fall som dött på sjukhus.
    3. Det är stor skillnad mellan olika länders testande. I Sverige testas man bara om sjukdomen ger så svåra symptom att man behöver läkarvård. I Kenya försöker man isolera och testa alla som har varit i kontakt med en officiellt smittad person. I några få länder testar man så många man kan.
    4. Testandet av sjuka riktar sig huvusakligen på dem som har svåra influensa-aktiga symptom eller lunginflammation. Men det finns smittade som inte får problem med luftvägarna utan “bara” drabbas av virusets andra destruktiva verkningar. Bland dessa är blodproppar den mest förekommande och autoimmunreaktioner därnäst. Båda kan leda till döden utan att corona misstänks.
    5. Man kan inte jämföra KIna och Indien med mer än en miljard människor, med länder som har mindre än 2 miljoner invånare. Inte heller kan man jämföra länder där mer än 20.000 människor bor per kvadratkilometer, med länder som Canada där det bor 4 människor per kvadratkilometer.
    6. Man måste ta med saker som urbanisering och social rättvisa. I t.ex. Nairobi bor 60% av befolkningen i kåkstäder utan sanitära möjligheter och i små skjul som ligger så tätt på varandra att man inte ens kan passera mellan dem.
    7. Man kan inte jämföra länder som t.ex. Tyskland där rapporteringen är ärlig och faktisk, med länder som Iran där man döljer så mycket man kan.
    8. Jämförelse kommer aldrig att bli helt korrekt och den kan endast göras när covid-19 har behärskats världen över, kanske i bästa fall om 5 år.

    Så till frågan om åtgärder har effekt.

    Den frågan är enkel att besvara. Åtgärder har absolut säkert effekt. När smitta sprids människor emellan är det helt säkert att man inte blir smittad om man inte träffar smittade. I länder som t.ex. Holland har det rapporterats att andra smittsamma sjukdomar har minskat med 75% under isolationen. Speciellt sjukdomar som är vanliga bland barn.

    Men här kommer kruxet. T.ex. virussjukdomen mässling som också är extremt smittsam fanns när jag var barn. De första historiska beskrivningarna gjordes av en persisk läkare på 1000-talet. 1757 visade en Skotsk läkare att sjukdomen berodde på “något” som fanns i de sjukas blod. I början på 1900-talet dog ungefär 6.000 per år av mässling i USA. Jag fick sjukdomen som barn. Inte förrän 1963 fanns det ett vaccin. Så sent som förra året blossade mässlingen upp igen i Europa på grund av att många börjat vägra vaccinering. Notera att det inte finns medicin som botar sjukdomen.

    Åtgärder innan det finns globalt tillgängligt vaccin är social distancing och hygien (en lyx som inte alla äger).

    Låt oss göra en mycket simpel modell. Låt oss säga att alla som är friska och yngre än 75 år (grupp A) överlever utan men och alla sjuka samt 75 år eller äldre (grupp B) endera blir invalidiserade eller dör.

    Utan åtgärder kommer då vi då att “elliminera” nästan alla som inte längre bidrar till landets inkomster utan egentligen bara kostar och ligger de yngre till last. Vi blir då kvitt dessa inom ett år.

    Med åtgärder (typ Sverige) kommer en del av grupp B inte att dö av corona, men kanske av så kallade naturliga orsaker. Men nästa år fyller 30.000 svenskar 75 och hamnar då i riskgruppen. Och så vidare under 5 års tid totalt 150.000 som passerat 75 och därför kommer att dö utan åtgärder.

    Min icke realistiska modell beskriver egentligen en ättestupa.

    Valet blir i realiteten om vi skall låta så många som möjligt dö på kort tid eller om vi skall vidta åtgärder och minska antalet per månad. Om varken vaccin eller medicin finns blir summan ungefär samma i slutändan.

    Du nämner mammon i din kommentar. Mammon skulle nog rösta på att rädda ekonomin och låta de “nyttolösa” dö så fort som möjligt.

    Här får du en länk till en jämförelse mellan länder. which countries do best in beating covid-19?

    Grafikerna visar tydligt vilken effekt åtgärder har.

        (Reply)

  19. Kjell,

    Jag menar inte att den är exakt, men den är den kolumn som återspeglar förhållandena mest rätt.
    Din länk visar antal som smittats, och det är ju baserat på antal som testats, vilket inte kan ge en rättvis bild, USA testar 5 gånger så många som tex Cuba, vilket du kan se i min länk.

    Tidpunkten när spridningen börjar kan du se i länken och jämföra med de länder du vill jämföra med, om vi jämför stängda Spanien, UK, Belgien, Frankrike, Nederländerna, Irland med ett öppet Sverige så ser du att tidpunkten för epidemisk spridning är inom samma vecka och resultatet att Sverige är i underkant eller likvärdigt, och i Sverige räknas de som dör med CV via Folkhälsomyndigheten.

    Norge, Danmark Finland och Tyskland har också liknande tidpunkt för spridning men har bra mycket bättre siffror än Sverige, det är denna skillnaden som jag tycker är intressant.

    Sverige har utfört 177 000 tester och dessa har inte varit bara vårdfall, det testas fler än så.

    Visst kan man väl jämföra länder som har långt fler invånare en andra, värre är väl att jämföra länder med olika tät population.

    Svaret på frågan om det har effekt är ju som du skriver enkel att besvara, isolerar man folk så kan ju inte smittan nå fram, men om alla ska smittas som du skrivit, då är väl kapaciteten på sjukvården det som ska vara regulator för hur mycket man ska stänga ner ?

    Dessutom kommer ju konsekvenserna av nedstängningen in i bilden.
    I USA i spåren av att arbetslösheten ökar, så kommer säkerligen brottsligheten att öka, ond bråd död från både kriminella och lagens väktare, det kommer rapporter om gamla som blir deprimerade med negativa effekter som följd, misshandel i hemmen ökar och för att inte tala om svältdöden i de fattiga länderna.

    Frågan som vi kanske aldrig får veta svaret på, är om det var värt det..

        (Reply)

  20. Micke,

    Du skriver: “Frågan som vi kanske aldrig får veta svaret på, är om det var värt det..

    Och nu praktiskt… Vilka av dessa skulle du förbjuda? Om du vore ansvarig för folkhälsan och ekonomin.

    1. Interkontinentala resor
    2. Internationella resor
    3. Resor från och till “hot spots”
    4. Bussar & tunnelbana
    5. Discotek
    6. Restauranger
    7. Nattklubbar
    8. Sport/Stadium
    9. Fitness center
    10. Kyrkor
    11. Bioskop
    12. Moskeer
    13. Skolor
    14. Privata fester/samlingar
    15. Frisör
    16. Tandläkare
    17. Massör/Fysioterapeut

    Inte helt lätt att välja.

    PS. Troligen har jag inte stavat alla alternativen rätt på svenska.

        (Reply)

  21. Ulrika4,

    Bra försök av mej att tolka men den tolkningen stämmer inte. De vilda djuren är de här:

    “And the devil that deceived them was cast into the lake of fire and brimstone, where the beast and the false prophet are, and shall be tormented day and night for ever and ever.” (Upp 20:10)

        (Reply)

  22. Corona Facts

    Taiwan’s coronavirus success infuriates China

    Taiwan has done well battling coronavirus. As the global outbreak began, the democratic island of 23 million people banned incoming travel from parts of mainland China and forbade cruise ships from docking on its shores. It increased domestic face mask production and started daily briefings.

    Taiwan has recorded 440 coronavirus cases and seven deaths — a stunningly low number.

        (Reply)

  23. Kjell,

    Jag tror som du att merparten smittas, vi kanske skiljer oss åt på en annan punkt, då jag tror vi i Sverige har haft smittade och döda av CV tidigare än dom första fallen som registrerats, frankrike kan redovisa smittade så tidigt som slutet december, https://www.svt.se/nyheter/utrikes/coronaviruset-fanns-i-frankrike-redan-i-december vi i slutet januari.

    Jag och flera i min omgivning hade en omgång i Februari, kan ha varit den vanliga influensan men lika gärna CV, det kom troligtvis från Stockholm då den som smittade oss varit hos sin sjuka pojkvän där.
    Symtomen stämde lika bra på vanlig influensa som på CV.

    Vad betyder då det för hur jag resonerar kring hur mycket man ska stänga ner, jo om merparten kommer att få det, då är ju sjukvårdens kapacitet regulator för hur snabb spridning vi kan hantera, och då jag tror att en stor del av Sveriges befolkning har eller har haft CV och att vi inte kan “komma undan” ändå, så tycker jag strategin Sverige haft har varit bra, vi har kunnat ta hand om dom som behövt vård och sluppit mycket av de negativa sidorna med att stänga ner liknande tex England.

    Så din lista då,

    1 Interkontinentala resor Nöje Ja, övrigt Nej
    2 Internationella resor Nöje Ja, övrigt Nej
    3 Resor från och till “hot spots” Nöje Ja, Nödhjälp med allt vad det innebär, Nej
    4 Bussar & tunnelbana Nej
    5 Discotek Ja
    6 Restauranger Nej, distansering mellan bord
    7 Nattklubbar Ja
    8 Sport/Stadium Ja
    9 Fitness center Nej
    10 Kyrkor Nej
    11 Bioskop Menar du bio så Ja
    12 Moskeer Nej
    13 Skolor Universitet Ja, övrigt Nej
    14 Privata fester/samlingar Nej
    15 Frisör Nej
    16 Tandläkare Nej
    17 Massör/Fysioterapeut Nej

    /Micke

        (Reply)

  24. Ulrika4,

    Du undrar om vi talar förbi varandra.

    Naturligtvis kan jag ha missförstått dej. Så låt mej berätta vad jag trodde mej förstå av din kommentar.

    Jag trodde att du menade att “de vilda djuren” i Upp. 6:8 syftar på “vilddjuret” i Upp. 20:10

    Den tolkningen stämmer inte.

    Om jag tolkade dej fel ber jag om förlåtelse.

        (Reply)

  25. Kjell,

    “Om jag tolkade dej fel ber jag om förlåtelse.”

    Inte behöver du be om förlåtelse även om jag skulle haft rätt. Jag skrattar åt mina egna tankevurpor och försöker lära mej något av dem.

    Nu förstår jag vad du menar och du har rätt. De vilda djuren (typ psykopatiska brutala krigsmänniskor) och vilddjuret är inte samma sak. De har samma mål men är olika saker.

    Det jag tolkade fel från början var att de vilda djuren i Upp 6:8 skulle handla om ormar och andra vilda djur som människor slaktar och äter på matmarknaderna.

    Jag ber om ursäkt för att jag inte var mer noga från början. Ibland tar engagemanget över tiden att kolla upp lite djupare först.

        (Reply)

  26. Kjell,

    “Den förra var okay.”

    Ett litet tillägg bara. Jag önskar att du inte skriver att en tolkning är okej om den inte stämmer. Om man skriver att den är okej tror man , och andra som läser den, att man är på rätt väg. Med okej här antar jag att du menar att det var ett okej försök och inte en rätt tolkning.

    Att försöka tolka är alltid rätt och bra.

        (Reply)

  27. Ulrika4 skrev

    Nu förstår jag vad du menar och du har rätt. De vilda djuren (typ psykopatiska brutala krigsmänniskor) och vilddjuret är inte samma sak. De har samma mål men är olika saker.

    Det jag tolkade fel från början var att de vilda djuren i Upp 6:8 skulle handla om ormar och andra vilda djur som människor slaktar och äter på matmarknaderna.

    De vilda djuren i Upp 6:8 handlar varken om människor eller demoner utan just precis som det står om vilda djur.

    /Kjell

        (Reply)

  28. Kjell,

    Ordet θηρίον (thērion) kan betyda både vilt djur och bestialisk människa. Hur vet man vilket som menas i Upp 6:8?

        (Reply)

  29. Ulrika4,

    Enligt vem?

    Strong Number G2342
    θηρίον
    thērion
    Diminutive from the same as G2339; a dangerous animal: – (venomous, wild) beast.

    /Kjell

    PS. Vad har detta med corona att göra?

        (Reply)

  30. Kjell,

    Under ordet i blueletterbible står det:
    an animal
    a wild animal, wild beast, beast
    metaph. a brutal, bestial man, savage, ferocious

    Vad det har med Corona att göra? Sjukdomen kom troligen till genom fel hantering av vilda djur på matmarknaderna.

    Profeten Daniel såg en bokrulle som Daniel inte fick veta innehållet i. Johannes fick se innehållet i bokrullen och vi får se verkligheten utspela sej utifrån bokrullens innehåll. Nu tänker jag att den blekgula/gröna hästen symboliserar alla smittsamma sjukdomar efter att Johannes såg hästen. Det slår mej nu att jag inte hört talas om smittsamma sjukdomar innan Johannes uppenbarelsetiden. Jo, spetälskan fast den var inte smittsam mellan människor innan Jesu tid (kanske?) utan var något som den människa som syndade mot Gud fick vilket kunde botas genom omvändelse. Där har alltså sjukdomar som dessa olika innebörd i GT och NT.

    Man får komma ihåg att bilderna i uppenbarelseboken har större och mer övergripande drag än vad man kanske föreställer sej. “Den sista tiden” började redan när Gud sände sin Son och det är där någonstans man får börja tänka in helheten tidsmässigt. “Hästarna” i uppenbarelseboken har jag tidigare tänkt som mer begränsade i tid och rum men nu börjar jag tänka bredare, utifrån att den sista tiden varat 2000 år redan, sedan Johannes fick Uppenbarelseboken upprullad inför sej.

        (Reply)

  31. Ulrika4,

    En bra regel är att se på sammanhanget. Inte alltid lätt i Uppenbarelseboken, men jag skall visa vad jag menar.

    I Upp 6:8 står det en uppräkning av 4 saker “att döda med svärd och med svält och med pest och genom jordens vilda djur“.

    Svärd, svält och pest är klart och tydligt inte bildspråk. Då bör man dra slutsatsen att de vilda djuren inte heller är det.

        (Reply)

  32. Micke,


    Bilden visar registrerade covid-döda i Sverige

    Detta är resultatet av bland andra följande instruktioner:

    • Regeringen rekommenderar distansundervisning för universitet, högskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar. Grundskolor och förskolor håller öppet.
    • Förbud mot allmänna sammankomster över 50 personer.
    • Besöksförbud på alla äldreboenden från den 1 april.
    • Folkhälsomyndigheten uppmanar alla att stanna hemma även om man bara känner sig lite sjuk.
    • Tvätta händerna ofta med varmt vatten och tvål i minst 20 sekunder,
    • nys och hosta i armvecket,
    • undvik att röra ögon, näsa och mun,
    • håll avstånd till andra och
    • undvik att vara med personer över 70 år.
    • Vårdguiden rekommenderar att hålla cirka två meters avstånd.
    • Undvik icke-nödvändiga resor, särskilt under rusningstid.

    Det måste påpekas att svenskar är mer benägna att lyda rekommendationer än medborgare i många andra länder i Europa.


    Reglerna i Holland är ungefär samma som i Sverige. Men i Holland införde man även förbud att besöka restauranger och man stängde skolor. Minns inte riktigt hur många som får träffas, men det är mindre än 50. Vill minnas att det är 15.

    Summan döda av corona ligger skattningsvis 3600 högre än de officiella 5400. Ungefär 9000 mer döda har registrerats jämfört med de senaste 5 åren i samma tidsperiod.

    Det började med en person som återvände från skidsemester i Italien. Ganska snart blev det flera skidåkare från Italien. Det var Karnevalstider i Brabant så massor av folk var ute och festade i överfulla barer. Därför blev just Brabant en “hot spot”. (Det var där jag bodde innan flytten till Kenya.)

    Eftersom rekommendationerna inte lyddes blev man tvungen att införa övervakning och straff för överträdare. Dock inte lika strängt som i Frankrike och Italien.


    I Kenya började det med en kenyansk kvinna som återvände från USA via London. Det fanns då ännu ingen koll på resenärer. Hon reste lokalt ungefär 30 mil. Väl hemma började hon bli sjuk och togs till sjukhus. De personer hon hade träffat spårades upp och sattes i karantän. En del av dessa hade blivit smittade.

    Kontroller började på anländande resenärer. I början är ju alla fall importerade. De flesta kom via Dubai. Självisolation hemma funkade inte. Man är inte benägen att ha förtroende för överheten här och således inte heller deras råd. Fallen ökade således och åtgärder togs. Lägg märke till att följande bild inte visar antalet döda utan antalet smittade, testade positiva, till 16 maj.

    Redan från början sände man hem skolbarnen. Boarding Schools, internat, är populära här. Sovsalarna och det sanitära, samt klasser med upp till 40 elever duger inte för social distancing och varken regering eller privata skolägare ville bli ansvariga för hundratals smittade per skola. 50% av landets befolkning är yngre än 17 år!

    Man införde även utegångsförbud mellan 19:00 och 05:00. Givetvis kommunicerade man förhållningsregler om hygien, avstånd och så vidare. Bussar och andra transportmedel tvingades minska antalet passagerare till hälften så att man kunde hålla avstånd. Jag skall inte räkna upp allt. Internationella flyg hade redan börjat minska på grund av rekommendationer och restriktioner i andra länder. Turistindustrin föll ihop som ett korthus.

    Vid den röda linjen #1 förbjöds inrikesflyg och avgränsades Nairobi och Mombasa så att personer inte får varken lämna eller åka till dessa områden utom på grund av mycket specifika orsaker och då med intyg. Transport av varor är tillåtet. Nästan allt här transporteras med lastbilar.

    Alla som anländer med flyg måste sättas i karantän minst 14 dagar. Det finns statliga faciliteter men även ett antal hotell som man kan välja om man har råd. Inte alla har 14.000 SEK över för en karantän i ett hotell.

    Fallen blev färre men efter en tid fortsatte de att öka. Det fanns “smarta personer” som lyckades ta sig ur Nairobi och Mombasa och åka hem och smitta sina nära och kära. Och det fanns en kategori som underskattades. De internationella lastbilschaufförerna! Många av dessa visade sig vara smittade och kunde transportera smittan in i landet och ut från landet. De måste nu testas och om de är smittade får de inte passera landets gränser.

    Det fanns ännu en läcka. Folk i gränstrakter var vana vid att fritt kunna passera gränsen. Från Tanzania där president Magufuli har valt att göra ingenting, samt Somalien som är en enda stor katastrof, kom smitta in i landet. Vid den röda linjen #2 förbjöds all persontrafik över gränserna.

    En parentes om Magufuli. Our economy comes first in Covid-19 fight, says Magufuli John Pombe Magufuli är hans namn. För er som inte talar Kiswahili kan jag avslöja att “pombe” betyder “alkoholhaltig dryck” vanligtvis öl eller bananvin eller dylikt.

    Enligt min mening finns det fortfarande två viktiga läckor kvar. Den första är lastbilschaufförer inom landet som även i vissa fall extraknäckar genom att försöka smuggla med sig passagerare gömda i lasten. Den andra, allvarliga läckan är alla som inte vill rapportera sin smitta. 30% av de corona-döda dog hemma utan att vara kända. Dessa lyckas således smitta många i familjen och grannskapet.

    Anledningen till att inte rapportera sjukdomen är att man inte har råd att betala vare sig sjukhus eller karantän för familjen. Av samma anledning vill de flesta inte heller låta testa sig. Regeringsmedlemmar och rika har varit vana vid att kunna åka till London, Zurich, Johannesburg och länder med bra sjukhus för behandling. De har dyra försäkringar som betalar sådant. Fast nu sitter de själva i sin fälla. Internationella resor finns inte längre. Enda möjligheten vore att chartra ett plan, men då talar vi om kostnader som överstiger 1 miljon SEK enkel resa.

    Grav social orättvisa tvingar till åtgärder som inte behövs i Sverige


    Så lite data från 16 maj

    Sent på lördagskvällen svensk tid kom nya siffror om coronasmittans utbredning i USA. Så här långt har 1.463.350 personer bekräftats smittade vilket är mest i världen. Antalet personer som har bekräftats avlidna i covid-19 har nu stigit till 88.473 personer enligt Johns Hopkins-universitetet.


    153 dödsfall har rapporterats under det senaste dygnet i Italien. Det är den lägsta siffran sedan den 9 mars, rapporterar Reuters.

    Totalt har 31.763 dödsfall rapporterats i landet, vilket gör det till det land med tredje flest registrerade dödsfall: efter USA och Storbritannien.

    224.260 personer har konstaterats smittade i covid-19 i Italien. Antalet sjuka sjönk på lördagen till 70.187 från 72.070 ett dygn tidigare.


    Delstaten New York redovisade på lördagen fortsatt ”låga” dödssiffror. För sjätte dagen i rad har antalet avlidna legat under 200 och var nu 157 under de senaste 24 timmarna. Det berättade delstatens guvernör Andrew Cuomo vid en presskonferens på lördagen.
    Cuomo sa också att det finns problem med hur man räknar dödsfallen och att siffrorna kan komma att ändras under de kommande veckorna.


    Nu skall jag försöka göra en slutkläm på detta.

    Turistindustrin har totalkollapsat. Flygindustrin kan inte hållas igång ensidigt, så när vissa länder förbjuder passagerartrafik står även SAS på marken.

    I Frankrike är förrådshusen överfulla med vin som inte köps av hotell och restauranger eftersom de är stängda. Man har ansökt om tillstånd att destillera vinet så att man kan tillverka hand-sanitizer-gel av alkoholen.

    I Holland är förråden fulla med potatis som var avsedd att göra pommes frites. Man måste nu använda överskottet som föda för kossor och grisar. Alltmedan åkrarna fylls med ny gröda. Kyl- och frys-husen är fulla med kött alltmedan “djurindustrin” producerar nya djur.

    I USA har man till och med nödslaktat djur. Alltmedan de fattiga står i kö vid mat-banker. Normalt (!) fanns det 40 miljoner fattiga i USA, nu är det mer än 60 miljoner som inte har mat för dagen och många va dessa kommer att köras ut på gatan för att de inte kan betala hyra och hypotek.

    Redan sedan 80-talet har det funnits en politik i industrin att minska på förråden. Målet har varit “just in time” leveranser. Aktieägarna vill ha kvartalsvinster och skiter i resten. Allt faller som ett korthus när den så kallade “supply chain” inte längre funkar.

    Slutklämmen blir att en del av dina “nej” inte går att genomföra ensidigt, av ett land, när andra land handlar annorlunda. Samsynen har ju inte direkt ökat i denna kristid utan snarare har politiska beskyllningar ökat i takt med konspirationsteorier.

    Jag håller i stort sett med dej om dina rekommendationer i din lista, i de fall där det är möjligt.

    Men olika länder har olika förutsättningar som tvingar till olika åtgärder.
     

        (Reply)

  33. Kjell,

    “Men olika länder har olika förutsättningar som tvingar till olika åtgärder”

    Visst är det skillnad mellan länder och länder, det håller jag med om, olika förutsättningar på många sätt, infrastruktur, socialt beteende osv.

    Ända skillnaden för mig i min vardag har varit att mina föräldrar har “stängt in sig” och att vi har handlat åt dom, jobbmässigt snurrar allt som vanligt, lite mer vård av sjukt barn bara.

    Självklart tänker man mer på handtvätt, men kön på Ica har inga 2 meters luckor mellan individerna, och Pizzeriorna och restaurangerna är öppna, men nu är ju Svensken normalt sätt osocial och sätter sig ju inte frivilligt för nära andra som äter, så viss form av distansering kommer ju automatiskt.
    Jag har inte sett det än, men en kollega sa att någon handlat med munskydd och handskar men förekommer annars inte.

    Svenska dagbladet skriver idag:

    “Inte sedan december 1993 har det dött fler personer under en månad, enligt SCB.

    – Då dog det 11 057 personer. Totalt dog 97 008 personer 1993, vilket var det högsta dödstalet under ett år sedan 1918 då spanska sjukan härjade som värst”, säger Tomas Johansson, utredare på SCB, i ett pressmeddelande.

    I förhållande till folkmängden dog det dock fler personer i januari 2000 än i april i år. Då dog 110,8 personer per 100 000 invånare. Motsvarande under april i år var 101,1 döda per 100 000 invånare.

    Både december 1993 och januari 2000 berodde de höga dödstalen på ovanligt kraftiga influensaepidemier, som skördade många liv.”

    Här är ett citat från https://www.sls.se/globalassets/rav/rekommendationer/influensa-bakgrund-2002.pdf

    “Omkring 2000-4000 fler dödsfall inträffar i Sverige under vintrar med hög influensaaktivitet jämfört med de år influensafallen är få”

    Detta verkar vara ett sådant år, kanske t.o.m något värre, just nu https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

    Bifogar en länk till ett möte som tog plats i slutet av Oktober, väldigt mycket tal om ekonomin men klart intressant, det SAS chefen ekade i tidningarna i Mars..
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=603&v=AoLw-Q8X174&feature=emb_logo

    /Micke

        (Reply)

  34. Micke,

    Intressanta fakta,

    Jag passar på att peta in en del av det jag fångat upp senaste dagarna.

    “I Afghanistan riskerar över 7 miljoner barn att drabbats av hungersnöd de närmsta månaderna, om inget görs för att underlätta situationen, skriver Rädda Barnen i en ny rapport.”

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7464566

    Det stora problemet är de katastrofala grundförutsättningar som kriget i landet orsakat så att barnen inte har samma förutsättningar som barn i Sverige att klara en infektion.

    Jag synar att de som orsakade kriget kommer att hjälpa barnen.

    Om man sedan läser om hur europeér skövlade naturtillgångar i exempelvis Indonesien efter andra världskriget och sedan läser om Afganistans naturtillgångar samt vilka som har intressen om dem leder inte det till färre tankar. Kommer kineserna hjälpa de Afghanska barnen som idag är nere på ett mål mat om dagen? Tänker USA omvandla krigspengar till mat?

    https://sak.se/afghanistan/ekonomi-och-naringsliv/naturresurser

    Jag ställer fram en text här också som jag skrev i samband med att jag läste en bok som handlar om holländarnas skövling av det värdefulla träslaget teak på Java år 1947. Jag tycker författaren har fångat upp viktiga saker:

    (“Recension”):

    I jämförelse med alla böcker som skrivits är det få som blir tryckta i en ytterligare upplaga 20 år efter att den första upplagan av boken trycktes. En av dessa få böcker är “Vildarna finns i väst” av Eric Lundqvist som blivit utgiven både år 1951 och år 1971.

    Året när författaren börjar sin berättelse är 1947 och Eric Lundqvist som två år tidigare evakuerats från Java av engelsmännen återvänder till den Indonesiska ön för att söka upp sin fru Sari som han tvingats lämna där i samband med evakueringen. Han ville givetvis inte lämna henne men hade knappt något val. Vid tiden för evakueringen gick polisen i landet i attack mot vita och paret som inte var lagligt gifta tvingades dela på sej. Vid återkomsten till landet erbjuds Eric att arbeta i det som han kallar för den holländska skogsstaten vars mål var att avverka Javas teakskogar.

    Avverkning av andra länders skogar började redan under 1500-talet när länder koloniserades. Avverkningen trappades med tiden upp och den verkliga smällen kom strax efter att andra världskriget slutat. (SLU ISSN: 1654-1383 rapport 24)

    Och den del av smällen som slog mot Indonesien var det som Eric Lundqvist fick bevittna. Han berättar hur en grupp jägmästare, där han själv ingick, “vägleds” av en kolonn på minst hundra fordon med holländska soldater och deras vapen. Eric berättar om hur fel det känns. Han älskar sin hustrus land och vill inte vara bland skogssoldaterna. Han skriver: “Man kan inte möta ett blommande vänligt land med stridsvagnar och pansar och kulor. Det här blir inget möte. Jag får bara se landet för att känna en ännu hetare längtan till det. Men jag får inte möta det. Det har kommit stål och kulor och hat mellan mig och landet på något sätt, det ger sig inte som det gjorde förr, med öppet leende ansikte. Nu ser jag inte dess ansikte. Det blir våldtäkt om jag vill åt det nu.”

    Vi den här tiden på jordklotet fick man leta upp sina anhöriga utan hjälp av internet och mobiltelefoner. Det var inte fast telefon i varje hem och de fordon som användes i Indonesien tillhörde de med makt. Dvs. Holländare eller den inhemska militärpolisen.

    Vid ett tillfälle passerar Erics kolonn det hus som han och hans fru bodde i innan evakueringen och han får tillfället att genomsöka området efter Sari som han finner i en grannby. Paret fortsätter tillsammans med kolonnen tillbaka till Bandung.

    Vad säger då de holländska soldaterna i boken? Ja, efter att ha vistats under två år i landet förstår de inte vad de har där att göra. De slutsatser de drar efter dessa år är att de är ditskickade för kapitalisternas skull i holland och för som en soldat uttrycker det “Det är de där herrarna som har makten därhemma som har tvingat oss hit. För att ta tillbaka deras förbannade plantager.”

    I boken berättar Eric om hur skövlingen av teakskogarna “sköttes.” Det var en mycket effektiv och organisatorisk historia (eller ser det så annorlunda ut idag 70 år senare?)

    Revirförvaltaren var alltid en holländsk jägmästare. Varje sådan hade 5-10 underchefer som var för sej ansvarade för några tusen hektar om det rörde sej om ren teakskog och några tiotusen hektar om det rörde sej om regnskog eller mangroveskog. Underchefen hade kassör, bokhållare, skrivare, ritare och andra biträden. De som tog det verkliga ansvaret på plats i skogen kallades för mantriser. De fick ordna arbetsfolk och ta hand om både dem och skogen.

    Lönen till en mantris var 10 gulden i månaden.

    Underchefen fick 200 gulden i månaden och revirförvaltaren 1000 gulden i månaden.

    Alla grupper kunde arbeta sej upp till högre löner men mantriser kom aldrig högre än 60 gulden i månaden emedan en revirförvaltare kunde få 1200 gulden i månaden.

    Nu höll jag på att glömma de timmerhuggande byborna som fick 25 guldencent om dagen.

    I revirägarnas system ingick att i teakskogarna kalhöggs i slutavverkningen all skog och verkställdes sedan som kultur. Det var bönder som fick göra kulturen på vissa villkor. Vanligen fick de en obetydlig summa pengar och rätten att plantera matgrödor mellan raderna av teakplantor mot att de skötte teakplantorna. Vanligtvis dröjde det högst två år så hade teakplantorna tagit över jorden så att ingen mat gick att odla. Vid ett tillfälle kom Eric till en sådan kultur och såg att ingen teakodling skedde.

    -“Varför har ni inte planterat någon teak?” frågade Eric.
    – “Vart skulle vi ta vägen sedan teaken börjat växa?” frågade bonden.
    -”Dit ni kom ifrån” svarade en revirförvaltare som var med vid tillfället.

    Jag väljer att stanna där. Vad säger man?

    “De som vill bli rika råkar ut för frestelser och snaror och många oförnuftiga och skadliga begär som störtar människor i fördärv och undergång. Kärlek till pengar är en rot till allt ont. I sitt begär efter pengar har vissa kommit bort från tron och vållat sig själva mycket lidande. “ (1 Tim 6:9-10)

    /Ulrika

        (Reply)

  35. Dutch farm worker contracted coronavirus from mink: agriculture minister

    När coronaviruset började bli internationellt känt ljög man och sade att människor smittats av djur, troligen fladdermöss, på djurmarknader men att det troligen inte kunde smitta människor emellan.

    Första rapporterade smittan från människa till djur var från en djurpark i USA där alla kattdjuren hade smittats. Senare har det rapporetrats att både huskatter och hundar har blivit smittade.

    Något senare rapporterades det om minkfarmer i Holland där minkarna smittades. Områden spärrades av men man var noggrann att säga att chansen för smitta från mink till människa är i det närmaste obefintlig. Lögn eller missinformation, var går gränsen?

    Nu vill man undersöka om andra husdjur, framför allt grisar kan bli smittade och man är noggrann att påpeka att det inte finns några som helst bevis för detta. Tro det om du vill.

    Det må vara sant att bevis saknas just nu, men tänk om smittan även kan drabba lokala fladdermöss och varför inte möss och råttor.

    Det finns 11 sjukdomar som sprids till människor av råttor Diseases directly transmitted by rodents

    Det finns inga bevis att coronaviruset inte skulle kunna bli nummer 12.

        (Reply)

  36. En mycket relevant artikel i massan av mediautbud angående Covid-19.

    Bör inte människor få dö sedan – snarare än nu?

    Som svar på frågan har jag märkt att ålder spelar en viktig roll, civilstånd är nästa viktiga roll, men kanske ännu viktigare spelar rollen om status i samhället i form av rikedom och “företagsamhet” i betydelsen av att inte vara anställd utan att vara egen företagare, eller bara en knegare som lider av åtgärderna första hand..

        (Reply)

  37. Jag tänker ta upp COVID-19, Donald Trump och Word of Faith i denna kommentar.

    Courtesy CNN

    Det finns en person jag hittills inte har ägnat tillräcklig uppmärksamhet åt. De personen hette Norman Vincent Peale. Han var först Metodistpastor och blev sedan Reformert pastor. Han var sin tids motsavrighet till vår tids Joel Osteen (som predikar “prosperity gospel”, ett evangelium om framgång, att vara rik, vacker och frisk just nu om man bara tänker tillräckligt positivt och skiter i omvändelse från synd.).

    Norman Vincent Peale (Maj 31, 1898 – December 24, 1993) är inte känd i Sverige. Vi har ju haft hela raddan av Mesmer, Quimby, Kenyon och Hagin. Samt i vår egen tid satanisten Kenneth Copeland och förrädaren Wolf Eichmann, eh, jag menar Ulf Ekman.

    Kenyon gjöt om Quimbys ockultism så att den passade pingströrelsen. Hagin slutförde Kenyons arbete. Det är således av vikt för alla oss pingstisar med svensk bakgrund.

    Det som var mindre relevant, tills nu, är att Norman Vincent Peale gjorde något liknande för Metodister och Kalvinister. (Glöm inte att en stor del av USA’s baptister samtidigt är kalvinister.)

    The religious roots of Trump’s magical thinking on coronavirus

    Trump’s response to the pandemic, his fulsome self-praise and downplaying of mass death seems contrary to reality. But long ago, his biographers say, Trump learned how to craft his own version of reality, a lesson he learned in an unlikely place: a church.

    It’s called the “power of positive thinking,” and Trump heard it from the master himself: the Rev. Norman Vincent Peale, a Manhattan pastor who became a self-help juggernaut, the Joel Osteen of the 1950s.

    “He thought I was his greatest student of all time,” Trump has said.

    Undoubtedly, the power of positive thinking has taken Trump a long way — through multiple business failures to the most powerful office in the world.
    Trump has repeatedly credited Peale — who died in 1993 — and positive thinking with helping him through rough patches.

    “I refused to be sucked into negative thinking on any level, even when the indications weren’t great,” Trump said of the early 1990s, when his casinos were tanking and he owed creditors billions of dollars.

    But during a global public health crisis there can be a negative side to positive thinking.


    To this day, Trump surrounds himself with Peale-like figures, particularly prosperity gospel preachers.

    One of his closest spiritual confidantes, Florida pastor Paula White, leads the White House’s faith-based office and is a spiritual descendent of Peale’s positive thinking — with a Pentecostal twist.

    White, a televangelist, belongs to the Word of Faith movement, which teaches that God bestows health and wealth on true believers.

    In a Rose Garden ceremony for the National Day of Prayer earlier this month, White quoted from the Bible’s Book of Job: “If you decree and declare a thing, it will be established.”

    “I declare no more delays to the deliverance of Covid-19,” White continued. “No more delays to healing and a vaccination.”

    Läs resten i artikeln jag länkade till.

    Läs även gärna Wikipedias artikel om Norman Vincent Peale

    Lägg märke till hur han har samarbetat med presidenter och Billy Graham….

    Vi skall inte överdriva coronavirus eventuella eskatologiska aspekter, men inte heller förneka att det är länge sedan avkristning, antisemitism, kristendomshat, pandemi och en massa totalitära politiska partier har dominerat.

    Min mening är att de krattar manegen för Antikrist.

    Tro vad du vill, jag bara presenterar min mening.

        (Reply)

  38. Hörde på tv4 nyheterna att antalet döda i jämförelse med antalet bekräftade smittade i Sverige är mellan 0,6-0,7 % medan den i Danmark är 1,2 %.

    Jag tänker att antalet döda är en siffra som är säker eftersom en död alltid registreras i dessa länder medans mörkertalet av antalet smittade är stort och därför bör ju då procentsiffran för antalet döda i jämförelse med antalet smittade i verkligheten ligga lägre än 0,6 i Sverige?

        (Reply)

  39. I nedanstående artikel står det att läkemedelsföretagen menar sej ha de första vaccindoserna klara till vården redan i September. Hur gick det till?

    Precis som det även står i artikeln går det egentligen till så här: “I vanliga fall brukar det ta i genomsnitt 10–15 år av forskning och utveckling innan ett vaccin kan börja användas. Detta beror bland annat på att det finns ett antal steg som arbetet måste gå igenom”

    https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-vaccin-mot-covid-19-6994317

        (Reply)

  40. Ulrika4 skrev: Jag tänker att antalet döda är en siffra som är säker

    Tyvärr är det inte så. I de flesta länder dör många av corona utan att ha testats och registrerats som corona-smittade.

    Den verkliga dödligheten ligger på mellan 2.5% och 3.5% och 80% av de som dör är över 70 år.

    T.ex. i Holland där jag har följt rapporteringen har 9.000 dött mer än vanligt men bara 5.700 har dött på sjukhus och testats positivt för corona.

    Om man är 70 eller äldre är chansen att man drabbas svårt, eller dödligt mer än 20%.

    /Kjell

        (Reply)

  41. Kjell,

    “I de flesta länder dör många av corona utan att ha testats och registrerats som corona-smittade.”

    Det har du rätt i. Å andra sidan vet man inte hur många som är smittade vilkas antal man jämför med i procentjämförelserna.

    Samtidigt är procentjämförelserna inte det helt intressanta utifrån annat du beskriver där läget är tillräckligt allvarligt oavsett procentsiffran.

        (Reply)

  42. Kjell,

    Läser man artikeln under så ges en faktor till varför siffrorna från äldreboendena är så höga, är detta praxis så är det massmord i stor skala ..

        (Reply)

  43. Micke,

    Eutanasi är mycket billigare än palliativ vård.

    Bra för ekonomin.

    Samtidigt bör vi inte förneka att ICU behandling med intubering är i stort sett bortkastad möda. Högst 20% överlever och när de kommer ut ur den inducerade koman är de invalider.

    Själv har jag beslutat att inte acceptera intubering och nedsövning. Syrgas via näsan, okay. Smärtlindring, okay.

    /Kjell

        (Reply)

  44. Kjell,

    Förstår ditt val, i dessa fall handlade det om “basal understödjande behandling”, det borde väl dessa åldringar lagt skatt nog för..

        (Reply)

  45. En nätblaska som kallar sig själv “Sveriges bästa finanssajt 2019” har publicerat följande artikel: Redovisning av dödlighet för befolkningen bakom ljuset

    Det blir lite grand som Tage Danielssons sketch om “sannolikt“. Visst har artikelförfattaren presenterat viktiga data. Kalla det delsanningar. Och det sker ju hela tiden nu angående corona.

    Problemet är att delsanningar måste pusslas samman och samexistera innan de säger något om totalen.

    Jag tvivlar inte på att dödligheten under april 2020 faktiskt var lägre per 100.000 invånare än i januari 2000 men utan att ta reda på varför de dog i januari 2000 jämför man äpplen med päron. Och säkerligen stämmer siffrorna för Sverige, men visst vore det relevant att se dödstalen världsvitt per kvartal, gärna som moving average.

    När inträffade det t.ex. förra gången att sjukhusens IC-avdelningar överbelastades så att till och med korridorerna låg fulla med nedsövda, intuberade patienter. (Av vilka 80% dog/dör och 10% blir blivande invalider.)

    När inträffade det förra gången (i vissa länder) att lastbilar fulla med lik stod och ruttnade utanför begravningsbyråerna? Att man var tvungen att gräva massagravar?

    Om artikelns underförstådda påståenden stämmer borde ju detta ha skett, åtminstone i somliga länder, några gånger efter 1993.

    Problemet är att delsanningar måste pusslas samman och samexistera innan de säger något om totalen.
     

        (Reply)

  46. Kjell,

    “nätblaska” Nja det skulle jag nog inte kalla den.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Dagens_Industri

    Artikeln gäller ju precis som du skriver Sverige, och med det i åtanke måste vi väl läsa artikeln som att den är riktad till oss Svenskar, och då är den väl inte missledande.

    Försvaret reste fältsjukhus men dessa har inte behövts, visst har “dödgrävarn” haft mer att göra men inte har vi staplat lik i dom Ishallarna som förbereddes.

    Vi har ca 90 000 döda per år i Sverige, antalet döda för perioden v 1-v 20 mellan åren 2015-2019 är genomsnittligt ca 36 000, samma period för 2020 är ca 39 000, alltså ca 3000 fler.

    https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

    Om man struntar i att antal per miljon invånare inte tas med i beräkningen, så kan man nog kallt räkna med att dessa “extra” 3000 till stor del har dött av en hårdare form av influensa.

    Vi får be till Gud att kurvan fortsätter nedåt som det ser ut att göra.

    /Micke

        (Reply)

  47. Åter till Upp 6:8

    “Och jag såg, och se: en gulblek häst, och han som satt på den hette Döden, och helvetet följde honom. De fick makt över en fjärdedel av jorden, att döda med svärd och med svält och med pest och genom jordens vilda djur.”

    Siffran på nya fattiga barn pga corona hörde jag igår beräknas bli minst 90 miljoner. Jag orkade inte ta reda på vad man i sammanhanget menar med fattiga. Jag fattar ändå att det är på väg “åt helvetet”. För hur ska detta kunna hindras då världens rika inte kommer att älska barnen?

    Vi kan be och vi kan ge men siffrorna är så höga för en vanlig medelsvensson.

    En förskräckligt torr och klinisk undran utifrån bibeltexten: Räknas bieffekter av coronan in i dödstalet? Som antalet självmord pga företagskonkurser etc?

    90 miljoner fattiga barn. De går ju att hjälpa om tex 90 miljoner människor tar sej an ett varsit fadderbarn. Det är ju faktiskt en lösning. Kan någon rekommendera en god organisation?

        (Reply)

  48. Ulrika4,

    Fattiga barn i detta sammanhang betyder barn som inte får ens ett mål mat om dagen, och när de får det handlar det om ett skralt mål som saknar det mesta av de nödvändiga ingredienserna för att vara frisk och kunna växa.

    Det finns alltid tillräckligt många faktiska orsaker att skylla på och alla dessa lutar i riktningen av att fattiga faktiskt får skylla sig själva. Men då missar man ju det faktum att ingen av oss fick välja var vi ville födas. Och man missar absolut det faktum att världens materiellt rika minoritet är det tack vare infrastruktur och regler som missgynnar massorna.

    Kan då hjälp till de svältande organiseras? Ja, i viss mån kan den det, men bara delvis. Varken stora internationella organisationer eller lokala humanitära projekt visar sig kunna nå fram med donationerna utan att det finns giriga rovdjur (människor) som profiterar. Om 20% av donationerna blir mat och kläder och värme till de nödlidande får vi vara “tacksamma”.

    Visserligen uppmanas vi att bära fram alla våra önskemål i bön inför Herren. Men ärligt talat, vilka “svar” skulle Gud kunna ge på bönen att dessa fattigas nöd lindras? Låta manna regna på dem? Låta världens rikaste få ett hjärta av kött och blod? Öppna en väg för bedjaren att hjälpa någon?

    I Kenya uppmanas folk att göra bot och bättring, och det är ju alltid bra, men att tro att Gud sedan svarar på bönen genom att befria landet från corona är inte lätt att försvara med texter ur Guds ord.

    Likaså Mickes förslag till bön: “Vi får be till Gud att kurvan fortsätter nedåt som det ser ut att göra.“; tror jag är en bön som inte kan besvaras. Det gamla uttrycket “ora et labora” – “bed och arbeta” är ett gott råd till kristustrogna. Bönen är legitim men det enda svar man bör räkna med är att få visheten att “arbeta” dvs agera så att man själv inte blir smittad och visheten att skydda sina nära och kära. Om alla gjorde det skulle ju kruvan fortsätta nedåt.

    Men för att svara på din fråga tror jag att man får räkna med följdverkningarna. Och samtidigt vill jag säga att det inte går att rimma med Guds ord om man tänker nationellt. Rom 14:7 För ingen av oss lever för sig själv, och ingen dör för sig själv.

    Visst skall man verka inifrån och ut. Jag själv, familjen, näromgivningen, etc, landet, världsdelen och resten av världen. Men då bör man även komma ihåg änkan i Markus 12.

    Det finns i år 2153 biljonärer (dollar-miljardärer) i världen. Dessa äger mer materiell rikedom än 60% av världens fattiga, alltså 4.6 miljarder människor. Världens 22 rikaste äger mer än alla kvinnor i Afrika sammanlagt. Fattiga i Bangladesh sitter och syr jeans 16 timmar om dagen, 7 dagar i veckan, för löner som inte räcker att föda familjen. Bara så att vi kan fylla våra garderober med kläder vi inte behöver. I den Bibel jag läser står det att girighet är synd och att arbetaren är värd sin lön.

    Följande artikel är visserligen 2 år gammal, men sedan dess har det bara förvärrats. Richest 1% own half the world’s wealth, study finds

    Ofattbart att Herren fortfarande dröjer!

    Matt. 25:41-45 Sedan ska han också säga till dem som står på vänstra sidan: Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga elden, som har ställts i ordning åt djävulen och hans änglar. För jag var hungrig och ni gav mig inget att äta. Jag var törstig och ni gav mig inget att dricka. Jag var främling och ni gav mig inte husrum, naken och ni klädde mig inte, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte. Då ska också de svara honom och säga: Herre, när såg vi dig hungrig eller törstig eller som främling eller naken eller sjuk eller i fängelse, och tjänade dig inte? Då ska han svara dem och säga: Sannerligen säger jag er: Vad ni inte har gjort mot en av dessa minsta, det har ni inte heller gjort mot mig. 

    Så till sist något som det inte talas mycket om vad gäller corona. Det började som en lokal smitta. Men smittsamheten var stor så det blev en epidemi. Eftersom det är en ny smitta, ett nytt virus, kunde det sprida sig och bli en pandemi. Det man ännu inte talar mycket om är alla tecken som tyder på nästa steg i utvecklingen, nämligen att viruset blir endemiskt vilket det blir om det muterar så ofta att vaccin på sin höjd hjälper delvis.

    Det är inte teoretiskt att ta med detta i beräkningen. I följande artikel, visserligen 4 år gammal, presenteras ett antal endemiska virus-smittor. The most feared pathogens: 9 diseases that could cause a major epidemic Till dessa 9 kan vi nu lägga covid-19.

    PS. En annan belysande artikel finns här Eradication of infectious diseases

        (Reply)

  49. Micke skrev:

    Artikeln gäller ju precis som du skriver Sverige, och med det i åtanke måste vi väl läsa artikeln som att den är riktad till oss Svenskar, och då är den väl inte missledande.

    Jag vill börja med att citera från Wikipedia. Om du har en annan definition tar jag gärna emot den.

    En distributionskedja (även känt under det engelska namnet Supply chain) består av alla parter som är involverade i uppfyllandet av en kunds önskemål. Förutom tillverkare och återförsäljare ingår även transportörer, lager och till och med kunderna själva. Inom varje steg ingår alla delar som behövs för att få och tillfredsställa kundens önskemål. Exempel på sådana funktioner är produktutveckling, marknadsföring och distribution.

    Målet med en distributionskedja är att tillfredsställa kundens önskemål samtidigt som den genererar värde till sig själv, dvs att de ingående företagen går med vinst. Denna vinst bör också maximeras, ty annars kommer kedjan att ersättas av en annan bättre fungerande.

    En distributionskedja innehåller inte enbart produkter som transporteras från producent till kund, utan även flödet av information och värde i båda riktningarna i kedjan. Eftersom varje enskild komponent i kedjan kan ha utbyte med flera olika andra aktörer så bör kedjan snarare beskrivas som ett nätverk.

    Jag har inga som helst klagomål mot hur “man” i Sverige ville handla med corona-isolation och andra åtgärder. Utom kanske missen att skydda de äldre.

    Men jag opponerar mej starkt mot din tanke att globala problem kan lösas nationalt. Artikeln är missledande eftersom den bara presenterar delsanningar och eftersom den sätter Sverige i världens centrum trots att Sverige skulle drabbas av en hungersnöd och fattigdom som vore förskräcklig om alla gränser och distributionskedjor som överskrider gränserna skulle förbjudas.

    Sverige funkar bara i en ekonomi där rika utnyttjar fattiga. Där naturtillgångar är mindre värda än människor som skövlar naturtillgångarna för att hålla igång distributionskedjan.

    Vad borde då Sverige göra mer än att parera den nuvarande krisen?

    Jo, man borde värdera alla starkt underbetalda “nödvändiga” service-yrken genom att betala redliga löner. Nu vet vi mycket enkelt vilka som är nödvändiga. Det är de sämst betalda!

    Mycket snabbt, innan våren och sommaren och året är slut måste de som producerar mat gynnas. Bönder och jordbrukare. Det kommer att gynna en massa andra industrier också. Byggnadsarbetare, vårdpersional, sophämtare, jag bara nämner utan prioritet.

    Om (och jag har ringa hopp) detta skulle ske till förmån för de som förtjänar det och nackdel till de som profiterar, skulle Sverige kunna bli lika viktigt internationellt som många nu i sina övermodiga, nationalistiska fantasier inbillar sig att Sverige med 0.14% av världens befolkning är.

    Att denna situation kunde uppstå i Sverige efter decennia av vanstyre och lögn om solidaritet är en chock för Sverige. Inte undra på att alla missnöjda skyndar sig till de nya missnöjespartierna.

    Jag stack från Sverige när “Socialstyrelsen ville att vi skulle äta 7 smörgåsar om dagen”. Jag stack när 42% av alla “arbetare” var stats- och kommunala- och andra “icke producerande” arbetare som åt upp min lön. När alla var lika, men politikerna var mer lika än de andra. När man hade mindre över i netto lön om man knegade extra och tjänade mer. Astrid Lindgren skrev om detta. Mer brutto och mindre netto på grund av socialistiska, korrupta politiker.

    Vad vann de? Jo de ledande vänster-ledarna startade det jordskred av egoism som nu kommer att leda till världens ände.

        (Reply)

  50. Ulrika: Jag har svårt att lita på att ge till stora organisationer, är rädd att man inte har koll på alla mellanhänder. Själv ger jag till sådana jag känner till. Har förtroende för Maranatas arbete bl.a . Må Herren leda oss att ha bedömning. Elsbet.

        (Reply)

  51. Uno,

    Jag tror att dina funderingar, tvivel, försiktiga hopp och tilltro, är något vi alla drabbas av.

    I ena diket litar vi inte på någon, och då blir vi förlamade och kan inte vara “glada givare”.

    I motsatta diket ger vi vilt åt alla som skryter om sina successer, och då kan vi säkert veta att de som behöver gåvan fortfarande lider och svälter.

    Herren välsigne dej som “glad givare” och samtidigt skall vi be om Herrens ledning för dem som förmedlar gåvan. Må de bevaras från frestelser och slapphet.

        (Reply)

  52. Uno,

    Hej Uno,

    Organisationen jag föreslog här ovan ordnar brevväxling mellan fadderbarnets familj och givaren om man vill. De ha översättare på plats. Man får även besöka familjen (om man bekostar resan själv förstås) vilket iof verkar onödigt då det torde vara bättre att skänka pengarna än att lägga dem på en resa. Personligen föredrar jag att ge utan personlig kontakt då jag vill att familjen ska få ta emot utan att “påtvingas” en personlig relation av en okänd givare. Organisationen har ibland ringt upp mej och frågat om jag vill ha kontakt men jag förklarar att jag bara vill ge pengarna. Första fadderbarnet jag hade, genom en organisation jag inte minns namnet på, var under tonårstiden då jag fick månadspeng av min mamma. Vid den tiden var det grekiska barn som behövde stöd och jag fick en bild på pojken. Efter några år kom det ett brev där man berättade hur det gått för pojken och att hjälpen inte längre behövdes. Det var ett magiskt brev som jag minns än idag. Att han blivit oberoende av hjälpen var så stort. Jag blir glad av att ge. Ibland har jag inte pengar över men en massa saker och ofta för mycket kanelbullar o sånt. Då packar jag ihop överflödet och tar med mej ut till olika personer i omgivningen. Det kan vara tiggerskan utanför affären eller en nyinflyttad barnfailj från ett afrikanskt land. Den familjen ser mycket välvårdade och stabila ut men kan av praktiska skäl inte få med sej hela bohaget till ett nytt land. Då kan det vara bra att inte behöva köpa varenda gardin, duk och kastrull inledningsvis. Idag har jag ett fadderbarn i Tanzania eller är det i Etiopien? Jag minns inte riktigt. Huvudsaken pojken, som heter David, får pengarna och det tror jag att han får. Hans mamma tar hand om honom. Jag ser mina pengar till honom bara som vi i Sverige välsignas med barnbidrag ungefär. Vi får vara barnbidragstagare till mammor i andra länder när vi kan. I går köpte jag matpaket i organisationens gåvoshop. Det var jätteroligt samtidigt som man är djupt bedrövad över hur barnen har det. Herren förväntar sej inte att man ska göra allt. Men jag tror faktiskt att han förväntar sej att man försöker det man kan.

    Ge till den organisation du känner förtroende för Uno. Jag ville bara komplettera min bild.

        (Reply)

  53. ingela,

    Hej Ingela,

    För mej är diskussionerna orienterande för hur man ska förhålla sej så att man kan göra så rätt som möjligt mot exempelvis gamla släktingar. En “skräck” jag har är att inte få vara med dem när de är på väg att somna in. Tänk att ha ett helt liv tillsammans och så få man inte vara med när de börjar sjunga på sista versen. Jag tycker att det är jättehemskt. Om det genom diskussionerna går att finna fakta som talar för saker som gör att det går att arrangera exepelvis möten vid sista versen utan att skada någon osv vill jag veta om det.

        (Reply)

  54. Ulrika4,

    Plan International hade olika namn i olika länder. I Holland hette den Foster Parents Plan. 1999 fick Foster Parents Plan Nederland negativa rubriker.

    På grund av den explosiva tillväxten av tiotusentals nya givare per år stod organisationen inför en administrativ utmaning. Därför har det hänt att en givare fick felaktig eller föråldrad information om sitt eller sina sponsorbarn.

    Givarna blev oroade och vissa tvivlade på organisationens pålitlighet, några ville ha tillbaka sina pengar och stämde organisationen.

    En officiell kommitté (De Boer-kommittén) granskade utgifterna och tillvägagångssättet för Foster Parents Plan. Kommittén utfärdade en kritisk rapport om Planens strategi och kommunikation.

    Givare kan få intrycket av att pengarna spenderas på sitt sponsorbarn medan de spenderas på projekt i samhället där barnet bor. En viktig slutsats var att det inte hade förekommit bedrägerier.

    Planen ägnar de donerade pengarna till projekt för en bättre framtid för barn. Projekten är inte bara för sponsorbarnet, utan riktar sig till hela samhället.

    Minst 75% av gåvorna sägs gå till hjälp-projekten. Men då måste man ju även komma ihåg att även inom projekten finns det en ledning och en administration.

    Vill påpeka att jag inte tror mej själv om att kunna organisera det bättre, så jag kastar inte sten. Men det finns en sak jag ändå vill nämna.

    Du skrev: “Organisationen jag föreslog här ovan ordnar brevväxling mellan fadderbarnets familj och givaren om man vill. De ha översättare på plats.

    Det fanns mer faddrar än fadderbarn så man “ordnade brevväxling” med samma barn för flera faddrar. Även brevväxling med barn som inte längre var fadderbarn av olika anledningar.

    Så vill jag påpeka att denna sorts hjälparbete är komplicerat. Jag har ju den stora förmånen att kunna ha direkt kontakt med “fadderbarnen” och deras familjer och omgivning. Även då “misslyckas” en stor del av “projekten” av anledningar man inte kan undvika, omständigheter man inte kan råda över.

    Jag skulle definitivt inte vilja vara den som administrerar hjälp från givare till mottagare annat än om givaren själv hade besökt mottagaren och kommit överens om situationen.

        (Reply)

  55. Kjell,

    “några ville ha tillbaka sina pengar och stämde organisationen. ”

    Helt otroligt…..Man lägger tid och pengar på att stämma en organisation som inte hjälpte på exakt det sätt man utlovat. Då handlar det om att inte fått ha kontrollen. Hade givaden varit välvillig hade den lyssnat på situationen och nöjt sej med att överskottspengarna använts till annan sorts hjälp som gagnat barnen. Endast rika kan gå i taket för en sådan sak.

    Uppenbarligen hade organisationen som du är inne på “desperatagerat” på ett klantigt sätt i en viss situation men inget ohederligt i viktig bemärkelse hade skett. För allt gott de gjort är jag beredd att glömma klavertrampen.

    Jag avslutar min del i dialogerna här nu men läser gärna vad ni andra har att tillägga.

        (Reply)

  56. Kjell,

    ” Men jag opponerar mej starkt mot din tanke att globala problem kan lösas nationalt.”

    Jag har ingen som helst tanke om att globala problem i allmänhet kan lösas nationalt, det jag opponerar mig emot är det som händer i världen nu, bifogad artikel i slutet beskriver delvis detta.

    Jag tror: Vi vill rädda ”några få” (våra egna) till kostnad av massor av anonyma människor, Obs detta är vad jag tror, ingen kommer att få veta om världen gjorde rätt när dom stängde ner, om vi räddade fler än om vi inte gjort det, men återigen, mitt resonemang baseras på att Jag TROR att vi ”dödar” lång fler människor genom att se till vårt eget, och för mig är dessa liv Guds barn lika mycket.

    Om dödstalen vid öppen värld blivit 10 gånger högre, i klass med Honkonginfluensan så är det fortfarande ”billigt” om du jämför med den död som kommer i spåren av världens handlande.

    I min värld är det bara en kalkyl på att väst skulle gått under, och inte kunnat bidra med något till omvärlden som skulle motivera dagens strategi, och det TROR jag är väldigt långsökt.

    Jag vet inte om alla kan läsa länken, bifogar den urklippt också, om det blir för långt, ta bort..

    https://www.svd.se/dodliga-sjukdomar-vinner-terrang-i-skuggan-av-corona
    ============
    Micke,

    Jag tog bort “citatet” för det strider mot copyright.

    Alltså inte för att det var fel.

    /Kjell

        (Reply)

  57. Sverige har blivit världkänt.

    Zweedse coronastrateeg geeft fouten toe: ‘We hadden anders te werk moeten gaan’

    Den svenska korona-strategen erkänner misstag: “Vi borde ha arbetat annorlunda”!

    Tegnell leder svenska RIVM och är arkitekten för den kontroversiella svenska corona-strategin. Han växte till en kulthjälte: hans bild kan ses på T-shirts, klistermärken och till och med tatueringar.

    Länkar ovan till nyheterna i Holland. (Ja, jag vet att ni inte kan läsa det! Det är avsett som illustration. Men med Google Translate kan man faktiskt läsa det.)

    Artikel med samma innehåll finns nu ]ven p[ engelska. Coronavirus: Man behind Sweden’s controversial strategy admits mistakes

    Själv känner jag mej inte lika säker att vi har tillgång till facit ännu.

    Säkert är dock att alla länder är beroende av varandra.

        (Reply)

  58. Micke,

    Från 15/6 kan man resa i Europa från och till Holland. Med Sverige och Storbrittannien som enda som inte är välkomna.

    Svår balansgång! Skall man köra en egen linje eller skall man sluta sig till resten?

    Finns det möjligheter “in between”?

    Min “åsikt” eller kanske hellre “slutsats” efter att nu ha ett begränsat perspektiv på hur det gick (och utan att veta hur det går) är följande.

    1. Åtgärder är inget man borde ha väntat med.
    2. Vilka som dör och summan av döda har vi ännu inte facit på.
    3. Vilka länder som bör prisas kommer vi kanske att få veta.

    /Kjell

        (Reply)

  59. Kjell,

    Ja vi får se hur det går, intressant är att olika länder gör olika bedömningar ang vilka länder som får komma på besök, där är ingen rak linje än =)

        (Reply)

  60. Micke,

    Coronavirus: Britain beware – Israel living the consequences of trying to return to normal

    Det finns (minst) två diken.

    1. Man tror att “herd immunity” kan uppnås med hjälp av en pik.
    2. Man tror att åtgärder säkrar för en framtid utan åtgärder.

    Sanningen är att hur man än väljer mellan dikena så har man bara till en liten del rätt.

    Innan “herd immunity” har uppnåtts, eller ett bra vaccin har distribuerats världsvitt, finns inga andra alternativ än “åtgärder” eller att helt enkelt låta “de svaga” dö.

    Glad att jag inte behöver välja för ett lands politik.

        (Reply)

  61. Kjell,

    Ja det är inga lätta beslut, men du får det att låta som om att alternativen är motsatser, båda tillåter utan tvekan att de svaga och hjälplösa dör, fast i det ena fallet är det ”långt bort” den stora frågan är vilket som leder till flest ?

    /Micke

        (Reply)

  62. Hörde en obducent som obducerat coviddrabbade berätta att det kan handla om proppbildning som orsak till dödlig utgång.

    Jag tänker använda mej av 1/4 treo varannan dag. Dvs ungefär en tablett fördelat under en vecka.

    Det är acetylsalicylsyran som är proppförebyggande så man kan givetvis använda sej av en anna n tablett med sådant innehåll. Eftersom det ämnet även kan framkalla magsår bör man hålla sej till låga doser. Från 75 mg får man den proppförebyggande effekten. En treo innehåller exempelvis 500 mg.

    Eventuellt vill jag prova ginko biloba som ett alternativ. Det finns hos hälsokosten.

    Ta hand om dej och er.

        (Reply)

  63. Ulrika4,

    • Två hackade klyftor vitlök på fastande mage före frukosten.
    • Mald gurkmeja mosad tillsammans med en banan.
    • Färsk citronsaft med honung.
    • Några bitar jättemörk choklad och en avocado varenda dag.
    • Ett glas väl mognat rödvin.
    • Vodka och bastu är av tvivelaktig nytta. 🙂

    Jag driver inte med dej. Alla dessa (kanske utom en) skulle eventuellt kunna vara till viss begränsad nytta. Men att käka medicin preventivt är nog inte bra.

    Däremot kan man ju undvika onödiga kontakter. Man kan sköta sin hygien noggrannt och man kan använda mask och visir när man är ute bland andra människor.

    Den stora frågan just nu är hur länge antikroppar (immunitet) håller. Vissa data visar på maximalt 3 månader. Det betyder att även om det kommer ett vaccin måste vi vaccineras var tredje månad.

    Inte undra på att det finns massor av (faktiskt hundratals) företag som satstar på utveckling av vaccin. Det blir ju en miljardaffär. Och med patent kan man då bli rikare än jordens “rikaste” personer och företag. Om rik betyder att ha mycket pengar.

    /Kjell

        (Reply)

  64. Kjell,

    Tack för fina råd.

    Fisk och fiskolja också. Och frisk luft med sol och motion på platser där det ej är trångt.

    75 mg ASA används av många som proppförebyggande men var och en må finna sin väg i väntan på mer fakta.

        (Reply)

  65. En hungerkris som aldrig tidigare skådats

    Coronapandemin har slagit hårt mot många låg- och medelinkomstläder och haft förödande socioekonomiska effekter på många familjer. FN:s livsmedelsprogram, WFP, beskriver det som en helt ny dimension av hunger. Men ännu är toppen inte nådd. Enligt beräkningar från Oxfam kan ytterligare 122 miljoner människor hamna på svältgränsen redan i år.

        (Reply)

  66. Vore intressant att höra från “förnekarna” hur de ser på situationen nu.

    Min åsikt har inte ändrats.

    Vi får dras med detta minst 2 år från utbrottet och troligen 3 år.

    Valet handlar om:

    1. Ekonomisk vinst om man låter gamla och lite sjuka dö så snabbt som möjligt.
    2. Kostnader om man skyddar dem som är i fara att dö av smittan.

    Och sedan försöker alla “Fake News” och specifika “Antivaccs” och vad vet vi mer för “skit-grupper” att grumla till bilden.

    /Kjell

        (Reply)

  67. Det är detta Bibeln talar om. Farsoter, våld, hungersnöd. En nöd ska komma vi aldrig förr skådat. Under allt tillhör vi Honom som skapat himmel o jord. Honom har vi som Hans barn att lita till. Det är så stort. Vi får be om Hans Gudomliga ledning där Han ställt oss. Att påverka vår omgivning i bön, genom att vara förebilder och vårt vittnesbörd. Makten är i Jesus händer. Uno

        (Reply)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *