Ockult ekumenik

Årets kanske mest ockulta firande sker i dag. Samtifigt pågår det andra “andliga” firanden. Jag saxar från Wikipedia. Läs noggrannt och känn igen ingredienserna.

Jag har strukit under viktiga bitar:

Diwali (deepavali) är en större hinduisk ljusfest som firas till minne av gudarna Lakshmis och Ramas återvändande från exil. Högtiden motsvarar nyår i vissa länder. Diwali kallas ljusets högtid och pågår under fem dagar kring nymånedagen i den hinduiska månaden kartika. Högtiden infaller i slutet av oktober eller början av november och är en av Indiens viktigaste högtider.

Ramas återkomst firas efter dennes exil i 14 år tillsammans med sin hustru. Lampor tänds för att välkomna Rama hem till Ayodhya. Det är en dag då man enligt den hinduiska tron ska vara snäll mot andra människor.

Fyraarmade gudinnan Lakshmi, som står för lycka och rikedom, firas också under Diwali. Hon avbildas ofta sittande på en lotusblomma med guldmynt strödda omkring sig. Det städas ordentligt i husen när Lakshmi kommer för att välsigna hemmet och tecken målas på dörrarna, ofta med det heliga ordet Aum.

Altare byggs upp till Lakshmis ära. Där finns rökelse, en oljelampa, vatten och blommor. Rökelsen bärs i ena handen med svängande rörelser och i den andra bärs en liten klocka. Efteråt fortsätter man med resten av offergåvorna.

I hus, gårdar och butiker tänds ljus och det placeras även tända ljus i floderna. Släktingar hälsar på varandra, det delas ut gåvor och olika maträtter serveras. Tillsammans sjunger och dansar man och fyrverkerier avfyras för att driva bort illvilliga krafter.


Kort sammanfattat handlar det om en återvändande gud som bringar ljus, rikedom och lycka. Människorna skall vara ekumeniska och snälla mot varandra medan de försöker skrämma bort onda andar. Festen sammanfaller med “Alla Helgons dag” som numera vanligtvis kallas Halloween:

Halloween eller Hallowe’en (från engelskans Hallow, “helgon”, och e’en – kortform av evening, “afton”) är en högtid som i sina ursprungsländer firas den 31 oktober.

Halloween anses av vissa ha uppstått i samband med kelternas kontakt med vikingarna. När vikingarna kom till Storbritannien och Irland hade de med sig sina traditioner och sedvänjor så som höstblot. Eftersom vikingarna kom att bli den härskande klassen under flera hundra år i vissa områden av de brittiska öarna är det högst troligt att vikingarnas kultur påverkade kelterna så pass mycket att de anammade delar av den. Den keltiska högtiden Samhain har stora likheter med vikingarnas höstblot.

En av de fyra årstidshögtiderna hos kelterna på de brittiska öarna var Samhain. Samhain firades när skördesäsongen var slut och vinterhalvåret började 31 oktober. Tron hos kelterna var att osynliga krafter var i rörelse och att de dödas själar kunde återvända till jorden under natten till Halloween.

Vi fortsätter med Allhelgonadagen:

Allhelgonadagen (i äldre tider även skrivet all helgona dag), är en dag som alltid infaller 1 november. Den hette fram till 1953 Alla helgons dag. Den kyrkliga helgdagen Alla helgons dag hade från 1772 firats på söndagen i anslutning till månadsskiftet oktober-november. 1952 fattades beslut om att flytta Alla helgons dag från en söndag till den lördag som infaller mellan 31 oktober och 6 november och som samtidigt blev allmän helgdag. Den 1 november fick i almackan då namnet “Allhelgonadagen”.

Det sägs att “Alla Helgons Dag” inte är samma sak, så jag citerar även den:

Alla helgons dag, Festum omnium sanctorum eller Dominica in natali sanctorum, är en kristen högtid som firas till martyrers och helgons ära. Den har utan avbrott ingått i det svenska kyrkoåret sedan medeltiden. I Finland och Sverige är Alla helgons dag en allmän helgdag. Den var tidigare alltid den 1 november men flyttades 1772 till närmaste söndag. Vid helgdagsreformen 1953 flyttades den till den lördag som infaller mellan den 31 oktober och 6 november.

Ursprungligen var dagen alltså en fast helgdag den 1 november, en plats den behållit i andra länder. Inom den latinska riten i romersk-katolska kyrkan är den 1 november, såsom alla helgons dag, en av de förpliktande helgdagarna.

Jag tänker även citera från diverse källor angående Awakening Europe:

Kanal 10 meddelar

En del av våra tittare har hört av sig med frågor om eventet Awakening Europe som hålls i Friends Arena fredag-söndag, så här skriver vi den information som vi har, sen hänvisar vi till eventets egna hemsida www.awakeningeurope.com för övrig information.

Medverkande talare: Todd White, Ben Fitzgerald, Heidi Baker, Joakim Lundqvist, mfl (Reinhard Bonnke har tyvärr blivit tvungen att avboka pga sjukdom)

Medverkande lovsångare: Jeremy Riddle & Bethel Music, Jake Hamilton, Daniel Hagen & Resound Band, Chris Poeschl, Northwind Collective, Martin Smith (Delirious)

Friends Arena meddelar

Organisationen Godfest Ministries bjuder in till evenemanget Awakening Europe Scandinavia 2016 på Friends Arena. Evenemanget pågår i tre dagar, 28-30 oktober.

GODfest Ministries meddelar

Välkommen till GODfest Ministries Inc. Vi är ett team av passionerade efterföljare av Jesus från olika bakgrunder. Vi har en sak gemensamt – vi är alla radikalt förvandlade av Jesu kärlek. Därför är vår grund ganska enkel; vi lever för att förlösa Jesu kärlek och kraft i varje nation som Gud kallar oss till. Vi vill ge våra liv för att se Gud upprätta nationer och se Hans rike komma. Uppenbarelseboken 11:15 säger; “Herraväldet över världen tillhör nu vår Herre och hans Smorde, och han skall vara konung i evigheternas evighet.” Denna vers summerar våra hjärtans längtan – vi vill se himmelen komma till jorden och förvandlade människor i varje nation.

Bill Johnson, Förste Pastor, Bethel Church, Författare When Heaven Invades Earth, Redding, Kalifornien meddelar

Awakening Europe, som hålls av GODfest, kommer ärligt talat att förlösa en skakning genom hela europa. De bär på en så stark men praktisk evangelisk smörjelse. Jag tror att detta evenemang kommer att förändra liv, inte bara för de som deltar, utan ärligt talat skakar om hela kontinenten av Europa.

Chris Poeschl, Förste Pastor 4 Corners Church, Wien, Österrike meddelar

Jag tror att europa börjat uppleva den utlovade utjutningen av Gud som radikalt kommer att forma hur europa och världen relaterar till Jesus. GODfest Ministries är på rätt plats vid rätt tillfälle med rätt vision för att se europa och världen påverkas av det kraftiga budskapet av Guds kärlek och passion. Jag ser denna tjänst som en viktig partner med Guds rike i detta stora uppvaknandet.

Till sist vill jag citera från Dagens artikel Helande till vilket pris som helst?

En obiblisk dualistisk världsbild med människan i centrum. Så beskriver Mikael Stenhammar församlingen Bethel i Redding som han menar präglar mycket av undervisningen på Awakening Europe.

Den här helgen väntas tusentals troende samlas i Friends arena i Stockholm, för konferensen Awakening Europe, med en genuin längtan efter väckelse. En hel del av det som kommer att förkunnas är starkt influerat av församlingen Bethel i Redding, USA med pastor Bill Johnson i spetsen. Bethel är känt för sin starka betoning på helande.

Att Jesus helar sjuka är en mycket viktig biblisk sanning och något pentekostal teologi och praktik har omfamnat i över 100 år.

Enligt Bill Johnson botade Jesus alla på korset och därför ska alla troende bli friska – blir man inte det så är en sak säker, ”det är inte Guds fel”, säger han. En grundtanke i Bethel är att troende har rätt till gudsriket i sin fullhet här och nu: ”på jorden såsom i himlen” är deras slagord. För att styrka denna endimensionella lära rycks bibelverser ur sitt sammanhang och andra texter ignoreras.

Läs resten själv på Dagens hemsida. Jag vill dock till sist citera två kommentarer skrivna av Aron Dahlberg · Norsjö gymnasium

Bethel har många konstiga läror som bekymrar mig då de återfinns inom New Age och de ockulta, har under en längre tid hållt ett vakande öga på Bethel och mycket osunda saker försigår där. Det så kallade “Glory cloud” som besöker dem under deras möten och anses vara Guds närvaro är en disco effekt med lite guld glitter i strålkastar ljuset…

Samtidigt praktiserar de något som kallas “gravesoaking” där de går till döda predikanters gravar för att suga deras “smörjelse” ur graven. Detta är necromancy, också en väldigt djupt ockult lära. Beni Johsnon, Bills fru postade en bild på sig själv, på twitter då hon ligger på C.S. Lewis grav för att ta del av hans smörjelse. Jag sparade bilden, en print screen från hennes egen twitter och kan bifoga den. Så detta är inget påhitt utan det försigår och praktiseras, så frågan handlar då inte om de gör det, utan stämmer det med Guds Ord? Vilket den som är något bekant med skriften redan vet svaraet på.

Deras defenition av “så som i himmelen så ock på jorden” har exakt samma innebörd som den ockulta termen “as above so below”.

De håller sig även till en lära som kallas för “Kingdom dominion” och hadlar om att VI måsste ta mark för Jesus och förbereda hans pterkomst. Att han inte kan komma tillbaks för än vi tagit mark åt honom. Vilket låter precis som New Age och kommandet av deras Messiash. Jesus är inte beroende av oss för sin återkomst han kommer åter när tiden är inne oavsett vad vi gör. Och situationen för hans återkomst ser väldigt annorlunda ut i Bibeln jämfört med denna lära…

Titta upp vad “The Seven mountain mandate” är.

Deras så kallade “Andliga krigsföring” är också ett ockult koncept och ett tecken på falska profeter (Judas brev). De går och ropar ut och befallern andarna i andevärlden vilket vi inte är menade att göra!

Bill Johnson har även sagt “Människor säger att vi inte skall följa under och tecken utan att de skall följa oss. Ja det är sant för så säger Bibeln, MEN om under och tecken inte följer dig bör du följa dom tills de gör det” Hmmm….

Han har även sagt att vi måste ha mod att “go outside the map” och i sin kontext var “the map” Bibeln…

Finns väldigt mycket jag reagerat på där. Jag vet precis vad som är ockulta läror då jag vuxit upp med att intressera mig för sådant utan att förstå att de var ockult för en långt mycket senare, till och med tagit efter och praktiserat vissa sådana utan att förstå vad kag sysslade med. När jag kom till Herren fick jag upp ögonen för det hela och insåg att jag haft en djup fascination för det ockulta hela min uppväxt. Jag var inskolad i det utan att egentligen veta om vad det verkligen var.

Så kag känner igen dessa saker tydligt. Deras definition av tro lutar väldigt mycket mycket åt vad som kallas “the law of attraction” som är ett ockult koncept och har sitt ursprung i shamanism och mysteri religion. Magi helt enkelt. Vilket är väldigt populärt bland även stora Word of faith predikanter som Kenneth Copeland, Benny Hinn och liknande.

När jag ser såna här saker blir jag djupt bekymmrad. Då jag inte vill att det skall bara så men blundar jag för det förnekar jag ju samtidigt sanningen.

Har upptäckt att problemet inte alltid är vad som sägs utan vad som menas med vad som sägs. Jag kan definier till exempel “tro” på olika sätt, jag kan lägga en annan innebörd i vem Jesus är, vad det innebär att följa Jesus, vad som menas med Andligt ting o.s.v.

Men ingen idag verkar tänka på detta att bara för att orden är rätt kan människor definier deras innebörd på helt olika sätt.

Jesus frågar till exempel Petrus “Vem säger du att jag är?”. Mycket viktig fråga! När bibeln talar om falska profeter är det oftast just en betoning på under och tecken, att leta efter under och tecken är dessutom inget possitivt enligt Bibeln. Jesus sa i en liknelse att om man inte tror på moses och profeterna, det vill säga skriften, kommer man inte ens tro om någon uppstår från de döda.

Bibeln är dessutom rätt tydlig med att det man kan veta om Gud är uppenbart ibland ods och att själva skapelsen i sig vittnar om Gud och hans storhet och att det är nog för att alla människor skall vara utan ursäkt. Men att människan underteycker sanningen i orättfärdighet!

Alla människor vet redan sanningen i sina hjärtan men pga kärleken till synden förnekar de den. Guds Ord är det som ger tro. Skapelsen är nog för att vi skall vara utan ursäkt och Ordet allt vi behöver. Under och tecken bör aldrig vara fokus!

Gud kan förbarma sig och hela människor. Men vi är kallade att predika evangelium om syndernas förlåtelse. Jesus kom inte för att hela alla människor på jorden utan för att rädda oss från vår synd. Och i det finns löftet om vad som komma skall, när vi en dag blir fria från allt elände men det sker inte här och nu.

The Atheist Delusion Movie (2016) HD

Filmen är vad biblisk evangelisation handlar om! Inte springa runt och visa på under och tecken!

Vad Ray Comfort även gör i klippet är vad riktig andlig krigsföring går ut på.

Ty även om vi lever här i världen, strider vi inte på världens sätt. De vapen vi strider med är inte svaga utan har makt inför Gud att bryta ner fästen. Ja, vi bryter ner TANKEBYGGNADER och allt högt som reser sig upp mot KUNSKAPEN om Gud. Och vi gör varje tanke till en lydig fånge hos Kristus
Andra Korintierbrevet 10:3‭-‬5 SFB98

Vi strider inte mot kött och ben utan mot andemakter i himlarymden. Dessa förvillar människor med falska läror och annat skit. Onda andars läror! Vi är inte menade att springa runt och ropa ut saker i andevärlden och smäda höga makter. Som dom på Bethel gör. Striden står i människors sinne.

Ändå skändar också dessa drömmare på samma sätt sin kropp. Herren föraktar de, och höga makter smädar de. Men när ärkeängeln Mikael tvistade med djävulen om Moses kropp, vågade han inte uttala någon smädande dom över honom utan sade: “Må Herren straffa dig.” Dessa däremot smädar allt som de inte känner till, liksom djur utan förnuft, och vad de med sina naturliga sinnen kan fatta, det förstör de sig med.
Judas brev 1:8‭-‬10 SFB98

Herren vet alltså att frälsa de gudfruktiga ur frestelsen och att hålla de orättfärdiga i förvar och straffa dem fram till domens dag, särskilt dem som i orent begär följer sin köttsliga natur och föraktar Herren. Fräcka och självsäkra skyggar de inte för att smäda höga makter, under det att änglar, som står högre i fråga om makt och styrka, inte uttalar någon smädande dom mot dem inför Herren.
Petrus andra brev 2:9‭-‬11 SFB98

Vi bör överlåta vad som händer i andevärlden till Gud och inte själva tala ut och befalla andar där.

Enda gången en ond ande bör tilltalas är när någon är besatt…

För att visa på tidens (årstidens) betydelse tänker jag ändå tillfoga ett citat från Stockholms Katolska Stift:

Den 31 oktober 2016 kommer påve Franciskus till Lund. Det historiska besöket görs med anledning av att katoliker och lutheraner tillsammans uppmärksammar 500-årsminnet av reformationen. Under mötet hålls en gudstjänst i Lunds Domkyrka med liturgi särskilt framtagen för detta tillfälle. Dagen fortsätter sedan med ett event på Malmö arena.

Till mötet kommer förutom påven Franciskus bland andra kardinal Kurt Koch, Vatikanens ansvarige för ekumeniska relationer, Martin Junge, generalsekreterare för Lutherska Världsförbundet (LVF) och biskop Munib Younan, ordförande i LVF. Biskop Anders Arborelius OCD och ärkebiskop Antje Jackelén kommer också att närvara.

När de ekumeniska evenemangen den 31 oktober är över firar påven en katolsk mässa tisdagen den 1 november på Swedbank stadion i Malmö.

Varför det är så viktigt för andemakterna att samordna så många andliga fester? Det är inte nytt! Jag skall ge ett exempel:

Hur många “högtider” har “Kyrkan” gemensamt med wiccanerna?

  • Året börjar alltså med Samhain = Allhelgonadagen = Halloween (en synnerligen ockult högtid).
  • Sedan kommer Yule = Midvinter = Julen (maskerad till Jesu födelsedag).
  • Imbolc = Brighid = Kyndelsmäss (påstås vara den dag när Maria bar fram Jesus i templet, 40 dagar efter julen).
  • Ostara = Vårdagjämningen (enligt katolskt beslut utgångspunkten för beräknandet av påsken).
  • Beltane = Första Maj (okay, socialisterna får vara med på ett hörn).
  • Litha = Midsommar (dansa natten lång runt en jättelik fruktbarhets-symbol).
  • Lughnasadh = Lammas = “loaf mass” (den första delen av skördefesterna som sker mellan början på Augusti och början på November. Även Jesus på förklaringsberget anses ha skett vid den årstiden).
  • Mabon = Höstdagjämningen (även detta en skördefest).

Du kan läsa mer i min artikel Total Onslaught

/Kjell

PS. Läs gärna även Protesten är (tyvärr!) inte över

28 thoughts on “Ockult ekumenik”

  1. De här kopplingarna med wicca har jag haft vetskap om tidigare, men helt glömt bort. Nu blev det ännu mer tydligt med hinduismen, och som “kronan på verket” kommer katolska kyrkan samt en “kristen” kyrka (Bethel Church) med i samma ockulta hopkok.

    För många år sedan fick jag lite inblick i wicca genom en kollega på ett jobb. Denne hade anslutit sig till wicca, och blev ganska störd av att jag var kristen. Jag tog reda på fakta om wicca, och vad jag minns (jag kan blanda ihop det med något annat) valdes tiderna för högtiderna med syfte att konkurrera med de kristna. Katolicismen gjorde precis på samma sätt, valde datum för de olika högtiderna för att människor skulle lämna sina gamla religioner och bli katoliker (inte kristna med andra ord).

    Samma strategi som från begynnelsen – få människor att tillbe allt annat än Herren Jesus.

    Må Herren vaka över oss och leda oss ända hem.

        (Reply)

  2. Toxic smog covers Delhi after Diwali

    Citat:


    Fireworks associated with the Hindu festival add to pollution in Indian capital as particulates in the air soar above safe levels

    Delhi has been blanketed in a toxic fog the morning after the Hindu festival of Diwali, when hundreds of thousands of people in the Indian capital celebrate by setting off crackers and fireworks.


    Slut citat.

    /Kjell

        (Reply)

  3. Jag funderar på varför påven väljer att besöka Sverige just nu för att uppmärksamma 500-årsjubileet av reformationen. Kan det vara för att han räknar med att locka till sig massor av vilsna kristna, agnostiker och andra som är vilset ute? Är det andliga läget här i landet moget för att förföra och förleda människor? Någon som har en idé?

        (Reply)

  4. Majlis,

    Katolskakyrkan,se skriver på sin hemsida så här:

    “Lutherska världsförbundet och katolska kyrkan har fört en dialog under 50 år. Det är denna dialog som har fört oss dit vi är idag. En milstolpe i processen är dokumentet ”Från konflikt till gemenskap” från 2013. Där uttrycker lutheraner och katoliker sorg och ånger över den smärta som man har tillfogat varandra, men också tacksamhet över de teologiska insikter som båda parter bidragit med. Samtidigt betonas det gemensamma ansvaret att berätta om kristen tro, inte minst genom arbete för rättvisa och fred.

    Det är i den andan som ledare från katolska kyrkan och Lutherska världsförbundet möts i Lund i höst för att för första gången någonsin tillsammans uppmärksamma reformationen. Under mötet hålls en ekumenisk gudstjänst med liturgi särskilt framtagen för detta tillfälle.

    Det gemensamma uppmärksammandet av reformationens 500-årsminne blir en ny milstolpe i dialogprocessen mellan katoliker och lutheraner.” /slut citat

    Jag tyckte att de sa på P1 att de idag även skrivit under nytt dokument för att fördjupa samarbetet. Besöket syftar till nå en ny enhet, under påven.

        (Reply)

  5. Kan tillägga att de skriver:
    “Både katolska kyrkan och Lutherska världsförbundet var överens om att Lund skulle vara ett bra ställe för uppmärksammandet av reformationen. Det var i Lund som LVF bildades 1947. Lunds domkyrka – där den ekumeniska gudstjänsten ska hållas 31 oktober – har en 1000-årig historia som delas av katoliker och lutheraner. Lund ligger också i “det lutherska Skandinavien”, som på många sätt präglats av reformationen.”

    (LVF – Lutherska världsförbundet)

        (Reply)

  6. Kjell!
    Den här artikeln platsar säkert under ockult ekumenik:

    Öppnare samtalsklimat i Andens värld?

    Det sägs ibland att vårt samhälle blivit öppnare för andliga samtal. Det har blivit lättare att kommunicera i andliga frågor och man har gemensam strävan menar man. Strävan efter en agenda av enighet.
    Och kanske det är öppnare. Det beror nog också på hur vi definierar ”andliga samtal”. Om Gud, hans ord och hans både kärlek och anspråk skulle ventileras, skulle snart samtalet dö ut i brist på bränsle, eller kanske man skulle börja tänka att det finns ju alternativ.
    Det har blivit lite så i Svenska kyrkan. Det finns minsann andra gudar också, säger högt uppsatta personer i den, och vi skall inte genera muslimerna med att framhålla Jesus på Muhammeds bekostnad. Tillber vi inte samme Gud, egentligen?

    Jo, det har blivit öppnare!

    Sedan har vi ju katolikerna med sin påve som sägs vara Jesus ställföreträdare på jorden, Han har ju nyss besökt oss för att både fira och genom ny gemenskap jämna vägen till sig själv. Kanske med hjälp av Maria, Jesus moder. För att inte glömma alla andra helgon, plus en samling traditioner som motiverar de prästerliga tjänsterna, öppna endast för män.

    Sveriges Kristna Råd bidrar till öppenheten med sin syn på värdet av att kyrkorna närmar sig varandra. För att ta del av varandras olika erfarenheter av sina resp. religioner, och få nya erfarenheter – inte i första hand från bibeln utan från deras syn på, – varandra. En förvillelse kan emellertid inte lösas med en annan

    Den som tror på Jesus står däremot i ett motsatsförhållande till världen idémässigt, med bibeln som utgångspunkt. Världen hatar oss, säger Jesus i Joh. 15:18-19. liksom den hatar Jesus själv. Kan vi i våra försök att skapa goda relationer med vår omvärld, hålla fast vid hela bibeln, eller måste vi fortsätta rucka på den för att behålla relationerna som goda?

    Här följer några exempel som bibeln är mycket klar över, men som den ”moderna” människan förstår att sätta frågetecken efter. Inkl. de grupper jag nämnde ovan..
    Skall vi tro att Gud är skaparen av världen? Skall vi stå kvar vid att äktenskapet är mellan man och kvinna? Skall vi hävda att man bör leva återhållsamt före äktenskapet? Skall vi tro att Jesus dog för att försona oss med Gud? Att hans liv och verksamhet, kärlek och lära, är vårt rättesnöre? Att Jesus är vägen, sanningen och livet? Bara han. Och att man måste omvända sig från sin synd för att bli räddad?

    Fina tankar i kyrkan räcker inte, de blir inte till välsignelse bara för att de tänks i en kyrka. Om vi kristna tappar bort det salt vi blivit utrustade med och ersätter det med sötsaker ställer de flesta upp och blir andliga. Samtalsklimatet blir då också öppnare, men ….- är det det klimatet vi skall värna om?

        (Reply)

  7. Påven lär innan besöket i Lund ha sagt att han kommer för att “utlysa ett andligt nådeår” innan 500-årsjubileét. Jag säger bara “NEJ TACK” !!!

        (Reply)

  8. Helt tydligt råder det förvirring i Sverige angående påvens besök och Awakening Europe.

    Joakim Lundqvist skriver Om Awakening och påvebesöket. Jag citerar:

    Jag fick tidigt en fråga om att medverka och predika i samband med Awakening Europe. Lika tidigt – så fort det blev känt att arrangemanget skulle äga rum – började folk skicka mig YouTube-länkar som gjorde allt från att sakligt ifrågasätta till att totalt demonisera arrangörerna och de medverkande. Vissa av dessa slog fast att här handlade det om ren och skär ockultism, antikrists ande och till och med satanism. I många fall var det uppenbart att kritiken i filmklippen var tragiskt dåligt underbyggd och snarare visade på en intensiv vilja att feltolka och missförstå. I andra fall visade sig frågetecknen bero på samma typ av missförstånd och ryktesprocesser som jag kände igen från min egen församlings tidiga historia.

    Jag bestämde mig för att ha samma grundläggande inställning till Awakening som jag vill ha till alla initiativ som tas för att lyfta upp Jesus i Sverige och samla troende till bön och lovsång: generositet och inte cynism, välsignande och inte felsökande, ett trons ja hellre än ett nervöst nej. Jag sade ja till att medverka och har inte ångrat det en sekund.
    Om någon tar trossteget att hyra Friends Arena i Stockholm i Jesu namn, vill jag stå i kören tillsammans med dem som ropar heja, och inte sitta i gruppen högst uppe på den passiva åskådarläktaren som hoppas att allt ska floppa, så de kan blogga ‘vad var det jag sa’.

    Artikeln förordar ekumenik och att man ser positivt på Awakening när man tillhör Livets Ord är kanske inte så konstigt. I Dagen behandlas även Joakim Lundqvists artikel.

    I Dagen uttalar sig en ung predikant vid namn Daniel Ringdahl om saken Awakening bekräftar vår tids självupptagenhet. Jag citerar:

    När man inbjuder till väckelsemöte har man ett stort ansvar att förklara vad man säger ja till. Daniel Ringdahl, predikant i Roseniuskyrkan­, är tveksam till om det blev så under Awakening.

    Inte minst musiken passade allt för väl vår jagcentrerade kultur. ”Wake up child, it’s your time to shine. You were born for such a time as this”, sjöng vi i en av sångerna. Hur tolkar egentligen en sekulär svensk det budskapet? Jesu budskap ligger snarare på att vi befinner oss i mörker och måste omvända oss från våra synder.

    Till sist vill jag citera en kommentar från Mikael Karlendals blogg. Det är lutheranen JonasQ som påpekar det faktum att Leoden tiondes banbulla fortfarande är giltig:

    Jonasq den 2 november, 2016 kl. 08:25 skrev:

    Tror inte att någon ”tycker synd om Luther”. Han har det bra i himlen. Men handlandet med Luther är ju samtidigt ett handlande med alla oss som tror som han. Som Ola Nilsson påpekar i dagens nummer av Världen Idag:

    ”Detta slog Leo X fast 1521 i den påvliga bullan Decet Romanum:

    ”[Att de] likaledes ska dela hans straff och hans namn, genom att överallt bära med sig namnet ’lutheraner’ och det straff som därmed följer.

    Över alla dessa uttalar vi bannlysningens straff, straffet att vara anathema, med vår fortgående fördömelse och förkastelsedom […] och vi uttalar att dessa och andra domar […] har fallit på alla dessa män till deras fördömelse.”

    1521 lindade man inte heller in sina ord, utan påve Leo avslutar:

    ”Ingen annan kan på något sätt inkräkta på detta vårt skrivna beslut […]. Om någon skulle våga sig på ett sådant försök, låt honom veta att han kommer att ådra sig vreden från Allsmäktig Gud och apostlarna Petrus och Paulus.”

    Så den där bullan är nog inte helt oviktig i sammanhanget. Dessutom fördömde man ju det centrala i reformationens teologi vid konciliet i Trident. Och det var i relationen till Luthers lära om rättfärdiggörelse som man formulerade sin egen.

    Konstigt att du inte räknar oss som tror som Luther som villolärare. För du betraktar ju Luther som villolärare? Och hur som helst är vi ju under RKKs dom eftersom vi tror som honom. Inte för att det påverkar vår salighet, men det är ju inte bra för enheten.

    Vi lever i luriga tider.

    /Kjell

        (Reply)

  9. I holländska nyhetsmedia presenteras i dag en artikel om tomma kyrkor som används till andra aktiviteter.

    Jag vet ju att ni inte kan läsa detta, men ville ändå visa det och jag skall citera (och översätta) ett kort stycke.

    Tusentals kyrkor kommer att tvingas stänga sina dörrar de kommande åren, på grund av för få trogna besökare. Föreningen av holländska kommuner räknar med att mellan 30% och 80% av de kvarvarande 8800 kyrkorna kommer att läggas ned.

    Traditionellt fanns det i Holland dels Kalvinister och dels Katoliker. Förlusten av medlemmar sker både bland katoliker och protestanter.

    Det finns numera även “word of faith” – församlingar med amerikanskt och nigerianskt ursprung.

    Och det finns fortfarande kyrksamma enklaver, byar där endera den reformerta kyrkan eller den katolska kyrkan har aktiva medlemmar.

    Det är värt att notera att både de reformerta och katolikerna praktiserar spädbarnsbegjutelse. I statistiken räknas sedan de begjutna som “kristna”.

    I praktiken är dock landet till mer än 90% sekulärt.

    /Kjell

        (Reply)

  10. Saxat från Aletheia. Janne Olofsson :

    “Allt vi och andra inom kristenheten gör och säger skall bedömas utifrån Guds Ord. Av frukten känner vi trädet.”

    Heidi och BillJ använder Bibeln som ett redskap för att introducera obibliska fenomen och ideer. Och folk faller för det. New Age stal krafter och fenomen som de vill introducera igen i kyrkan.

    Todd White och hans vänner är “broder och syster m RKK” sa han (under Azusa Now) och de har försonats. Allt är frid och fröjd i REIKI-land.

    Finns inte någonting jag sett som står på Bibeln. Eller i den – sålt utan twist.

    Heidi ber till sina gods och lords. Och gnostiker BillJ rider vidare i sin intima presence with his lord.

    NT talar om liknande figurer. Och de är inga apostlar heller. Tack för att jag fick ta sågen.

    Håll er borta från detta

    Vad Dr Brown tycker just här hjälper föga

    Vi är vakna redan och EU är i dvalan

    Börja läsa Bibeln”

    Jag ville svara och skrev:
    “Efter ett par veckors profylaktiskt arbete inför Sleep deeply in Europe orkar man inte med en minut av den profana syndakulturen. Agatha Christie,s Miss Marple-filmer lockar in tittaren i lesbiska tankegångar. Disneys Pirates of the Caribbean 4 lovar längre liv till den som dricker ur bägaren….(1:an av Caribbean är inte på långa vägar, trots sin mystik, lika lurig) 1:an är en spökhistoria. För varje uppföljare tätnar sedan mystiken och lurigheterna. Enda behållningen av 4:an är en missionär som faktiskt säger: Omvänd dej! (+ en o annan skön vy från söderhavet men det kan man lika gärna finna i en resekatalog.)”

        (Reply)

  11. Får citera en mentor som sa en gång: Tillbaka till baskriteriet när det blir för rörigt. Tillbaka till Evangelium – Tron på Jesus Kristus Vår enda Frälsare.

    Jesu frid och nåd över oss alla/ Frank

        (Reply)

  12. Frank Brundin,

    Från Petri penna (Andra brevet)

    ” Men ni, älskade, eftersom ni vet detta i förväg, så var på er vakt så att ni inte förleds av de ogudaktigas villfarelse och förlorar ert fäste, utan väx till i nåd och i kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Honom tillhör äran både
    nu och för evigt. Amen.”

    Vad växer man till i under “Awakening Europe”?

    För att låna ett av dina ord kan vi säga att man växer till i “röran” och riskerar att förlora fästet (Petrus ordval).

    En sak som villolärarna inte begriper är att “var på er vakt” betyder att avstå från det man bedömer som vilseledande. Omvänt kan man, för sej själv, ha en liten tankeövning kring vad villolärarna är på sin vakt emot…

    När man ser människor som man trodde stod stadigt tappa fästet förstår man att Petrus menade allvar.

    (Att avstå /tacka nej är inte fint inom Trosförkunnelsen. Det är därför som LO-ledaren blev sur på kritikerna, bland annat)

        (Reply)

  13. Vem har sagt följande?

    “Jag vill säga till er: Jesus är härlig. Han är gudomlig därför att alla andra också är härliga. Och alla andra är också gudomliga.”

    1. En lärare inom trosförkunnelsen
    x. En lärare inom hinduismen
    2. En lärare inom mormonismen

        (Reply)

  14. Den senaste tiden har tagit hårt på mej så jag tänker ta ett rejält break från internet för att helt fokusera på annat.

    Innan jag lämnar vill jag svara på den fråga som jag ställde i inlägget här innan. Jag kikar in under helgen för eventuella följdfrågor. Sedan är det thank you and goodbay.

    ///

    Är du fullkomlig?

    Frågan kommer från den svenska trosrörelsens barnbarn och frågan oroar mej. Inte för att jag är ofullkomlig utan för att ungdomarna får lära sej av sina lärare att de är fullkomliga.

    För att förstå vad som menas med ”fullkomlig” i sammanhanget får man översätta ordet med ”gudomlig.” Inom trosförkunnelsen är man gudomlig och den högste ledaren ses som en ”Guds smorde.”

    I Bibeln är det Jesus som är Guds smorde.

    I Indien är det hinduiska gurus som påstår sej ha den frälsande egenskapen. En av dem har sagt: ”Jag vill säga till er: Jesus är härlig. Han är gudomlig därför att alla andra också är härliga. Och alla andra är också gudomliga:” *

    Nu förstår ni min oro.

    Tron att vara fullkomlig/gudomlig suddar ut banden mellan Skaparen och det skapade. Man tror att man som skapad människa kan likställas med Skaparen Gud vilket kan få förödande konsekvenser.

    Man växer inte till i det naturliga barnaskaps-förhållandet människa-Gud. Tron att vara fullkomlig/gudomlig blockerar det naturliga barnaskapet.

    Vi är inbjudna av Gud att vara barn till en Far som bär på alla goda fäders egenskaper. Och mer därtill. Han är ju Gud.

    Om man tror att man är gudomlig behöver man inte heller bekänna någon synd. Vad säger Johannes om det?

    ”Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare, och hans ord är inte i oss.” (Ur 1 Joh 1)

    Vår Apostel Paulus bekände sej som en bland de största syndarna:

    ” Och jag tackar Kristus Jesus vår Herre, som har gett mig kraft, för att han ansåg mig värd förtroendet att sätta mig sin tjänst, jag som förut var en hädare och en förföljare och en våldsman. Men jag fick barmhärtighet, eftersom jag i otro inte visste vad jag gjorde. Men vår Herres nåd har desto mer överflödat med tro och kärlek som är i Kristus Jesus. Det är ett ord att lita på och värt att på allt sätt tas emot, att Kristus Jesus har kommit i världen för att frälsa syndare, bland vilka jag är den störste.” (Ur 1 Tim 1)

    Ett annat stort hinder för den som lever i tron att vara fullkomlig/gudomlig är att denne inte lever i förvissning om att livet på (med) Vägen är en omvändelseprocess, dag för dag.

    Här säger Paulus:

    ”Därför tröttnar vi inte. Och även om vår yttre människa bryts ner, så förnyas likväl den inre dag för dag. (2 Kor 4:16)

    Inom hinduismen tillämpas yoga som ”vägen till livet”. I verkligheten leder yoga mot döden. Man bryts ner andligen och kan komma in i tillstånd som utan Herrens hjälp är mycket svåra att ta sej ur. Nyligen föreslog två kommunalråd till sin kommun att införa yoga på skolschemat. Tack och lov avslog kommunen förslaget.

    Med Herren får vi förnyas var dag. Som barn blir vi älskade såsom han skapat oss och formade (ibland tuktade) av Honom som känner oss och vet vilken väg var och en har att gå.

    Amen.

    *Vägen ur New Age Caryl Matrisciana

        (Reply)

  15. Dagens STORA UNDRAN OCH STORA FRÅGA ÄR SÅLUNDA : Hur har det gått med den stora (och sista) väckelsen som enligt ” många” tog sin början vid AWAKENING EUROPE – konferensen i Solna? Har de nyblivna kristna blandats in i alla LUCIA- tåg kanske? Är jag en obotlig pessimist eller varför har jag en kuslig känsla av att FAKE NEWS också har drabbat en stor del av den svenska kristenheten. Mannen som gick till skräddaren ett flertal gånger och till slut fick beskedet att ” det bidde en tumme”. Det är min slut – UPPLEVELSE av vad som blev av DENNA VÄLDIGA FRÄLSNINGSKONFERENS. (Jag har blivit en väldig pessimist, men jag kan inte förneka dessa känslor, även om känslor är flyktiga, så har dessa gått på djupet.

        (Reply)

  16. Gerdt Malm,

    En såningsman gick ut för att så, heter det i en viktig liknelse som rapporteras av alla tre så kallade “synoptikerna”. Alltså de tre evangelisterna som har skrivit huvusakligen samma sak och i samma kronologiska följd. (Matt. 13:3, Markus 4:3 och Lukas 8:5)

    Det finns mycket man skulle kunna skriva om denna liknelse, men jag skall bara ta upp några få saker.

    Vi får inte reda på vem såningsmannen är. Mer än att det är någon som vill sprida en glad nyhet till andra.

    Vi får nämligen veta att utsädet är Guds ord. Fast bara Lukas skrev just “Guds ord”, faktiskt “ο λογος του θεου” vilket är bestämd form. Markus skrev bara “ordet”, faktiskt “τον λογον” som lika gärna kan översättas med “budskapet”. Ordagrannt talar Markus om “spridandet av budskapet”. Matteus skrev “ordet om riket”, faktiskt “τον λογον της βασιλειας”. Även här vore det korrekt att översätta men “budskapet om riket”.

    Finns det någon anledning till att Lukas uttrycker sig annorlunda än Matteus och Markus? Ja, det tror jag faktiskt att det gör. Lukas var inte ett ögonvittne utan har sammanställt sin “första skrift” efter Jesu himmelsfärd. Det förstår vi av Apg. 1:1-2 “I min förra skrift, käre Teofilus, skrev jag om allt som Jesus gjorde och lärde fram till den dag han togs upp till himlen, efter att ha gett sina befallningar genom den helige Ande till de apostlar som han hade utvalt.

    Matteus och Markus trodde ju, i likhet med de andra lärjungarna, att Jesus hade kommit för att stifta fridsriket och göra slut på alla landsförvisningar och ockupationer och uppror.

    Lukas och Paulus blev goda vänner och samarbetare. Kol. 4:14 “Vår älskade Lukas, läkaren, hälsar också till er liksom Demas.

    Därför skall vi se vad Paulus skrev i Rom 10:9-17

    För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst. Med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. 

    Skriften säger: Ingen som tror på honom ska stå där med skam. Här är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har samme Herre, och han ger av sin rikedom till alla som åkallar honom. Var och en som åkallar Herrens namn ska bli frälst. 

    Men hur ska de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Och hur ska de kunna tro på den som de inte har hört? Och hur ska de kunna höra om ingen predikar? 

    Och hur ska några kunna predika om de inte blir utsända? Som det står skrivet: Hur ljuvliga är inte stegen av dem som förkunnar det goda budskapet! Men alla ville inte rätta sig efter evangeliet. Jesaja säger: Herre, vem trodde vår predikan ? 

    Alltså kommer tron av predikan och predikan genom Kristi ord. 

    NOT: Det är lite märkligt att folkbibeln har hållit sig till 1917 här och översatt vers 17 med “Kristi ord” fastän grundtexten tydligt anger “ρηματος θεου”, alltså Guds ord.

    Lägg märke till att det står att inte alla som hör evangelii budskap vill rätta sig efter det. Men att “tron” är motsatsen till detta, nämligen att anamma budskapet i förtroende för Kristus och hans ord, att ta konsekvenserna, det vill säga omvändelse och vilja leva i trohet till Kristus.

    Lukas skrev om detta i sin andra skrift, Apostlagärningarna. Han rapporterade vad Petrus sade på pingstdagen till dem som lyssnade, hörde och ville anamma evangelium. Apg. 2:38-41 “Petrus svarade dem: “Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då får ni den helige Ande som gåva. Löftet gäller er och era barn och alla dem som är långt borta, alla som Herren vår Gud kallar.” Med många andra ord vittnade han och vädjade till dem: “Låt er frälsas från det här bortvända släktet!” De som tog emot hans ord döptes, och antalet lärjungar ökade den dagen med omkring tre tusen.

    Låt mej nu avrunda detta.

    Summan blir att en Herrens såningsman är den som sår ett gott utsäde. Den “tro” som blir resultatet av dem som anammar budskapet är nämligen en funktion av budskapet. Inte all “tro” är frälsande.

    Om budskapet inte leder till “tron” i bestämd form, nämligen att anamma budskapet i förtroende för Kristus och hans ord, att ta konsekvenserna, det vill säga omvändelse och vilja leva i trohet till Kristus, så beror det i första hand på att budskapet är otydligt eller felaktigt och i andra hand på om åhörarna vill ta emot det.

    Jag var inte närvarande på Awakening-konferensen, men av det jag har sett på deras egna hemsidor handlar “budskapet” huvudsakligen om hur man kan få vinst här och nu. Och man hoppas att detta skall leda till att några även vill räddas undan den kommande vredesdomen.

    Hur mycket “Guds evangelium” som fanns i utsädet vet jag inte. Och i den mån det fanns där vet jag inte heller hur mycket som föll på vägen, stengrunden och bland tistlarna.

    Vid stora pådrag, där nyhetsmedia spelar en roll, finns det vanligtvis mycket “vägkanter” (nyfikna åskådare).

    Utan adekvat pastoral sorg går det inte väl för stengrundens människor.

    Tistelmänniskor som är ute efter rikedom och njutningar kommer endera att lägga av eller att jaga vidare till nästa stora händelse och mega-kyrkornas föreställningar med änglafjädrar, rökmaskiner, guldstoft, fejkade mirakel, öronbedövande rockmusikanter och skränande predikanter vars budskap inte får prövas.

    Herren har balansen och det enda vi kan göra är att vara vittnen för dem som besökte konferensen.

    /Kjell

        (Reply)

  17. Kjell,

    du skriver: ”NOT: Det är lite märkligt att folkbibeln har hållit sig till 1917 här och översatt vers 17 med “Kristi ord” fastän grundtexten tydligt anger “ρηματος θεου”, alltså Guds ord.”

    Folkbibeln använder en annan grundtext, nämligen Nestle-Aland 27/28. Men du har rätt i att man i den versen influerats av 1917 års översättning, åtminstone i ett annat avseende:

    1917: ”Alltså kommer tron av predikan, men predikan i kraft av Kristi ord.”
    Svenska Folkbibeln 1998: ”Alltså kommer tron av predikan och predikan i kraft av Kristi ord.”
    Svenska Folkbibeln 2015: ”Alltså kommer tron av predikan och predikan genom Kristi ord.”

    Nestle-Aland 28: ”ἄρα ἡ πίστις ἐξ ἀκοῆς, ἡ δὲ ἀκοὴ διὰ ῥήματος Χριστοῦ.”

    Reformationsbibeln 2003:” Så kommer tron av predikan, men predikan genom Guds ord.” (Grundtext: Stefanus 1550)

    Reformationsbibeln 2016: ”Alltså kommer tron av det hörda och det hörda genom Guds* ord. (Grundtext: Scrivener 1894)

    *UN: Kristi”
    UN är en fotnot som hänvisar till grundtexten United Bible Society. Där använder man Χριστοῦ, medan de två versionerna benämnda Textus Receptus (TR), Stefanus och Scrivener använder Θεοῦ. Observera dock att för övrigt är Nestle-Aland och TR identiska i den här versen.

    Stefanus 1550: ἄρα ἡ πίστις ἐξ ἀκοῆς ἡ δὲ ἀκοὴ διὰ ῥήματος Θεοῦ.
    Scrivener 1894: ἄρα ἡ πίστις ἐξ ἀκοῆς, ἡ δὲ ἀκοὴ διὰ ῥήματος Θεοῦ.
    ἡ ἀκοὴ : substantiv nominativ femininum singular best. form, betyder inte predikan, utan precis som Reformationsbibeln 2016 har ändrat det till: ”det hörda”.

    Av detta framgår att i förhållande till sin respektive grundtext måste Reformationsbibeln 2016 bedömas vara den mest exakta.

    Jag har läst igenom Svenska Folkbibeln 1998 och 2015 samt Reformationsbibeln 2016 och den uppfattningen kvarstår, trots att man från Folkbibeln 2015 hävdar att ”Svenska Folkbibeln är en modern och grundtexttrogen översättning av Bibeln”.

    Beträffande vilken grundtext som är den rätta finner man många argument. Människans agerande i förhållande till dem har en tendens att sammanfalla med vad Bibeln redan noterat:

    ”Den som först för sin talan tycks ha rätt, till dess hans motpart kommer och prövar saken.” (Ords. 18:17, Svenska Folkbibeln 1998)

        (Reply)

  18. Tachbulah,

    Tack för din kommentar. I och för sig är ju skillnaden mellan Guds ord och Kristi ord inte av stor vikt. Men det finns ju även viktiga skillnader mellan Textus Receptus och Nestlé-Aland.

    Jag har skrivit om det förr men vill ändå repetera något jag tror är av vikt när man debatterar olika så kallade grundtexters validitet.

    Maktens Kyrka, numera kallad RKK, höll Bibeln som “facklitteratur” för sina egna skriftlärda. Senare förbjöd man skriftläsande av “amatörer”, alltså vanliga troende.

    Holländaren Geert Geerts, bättre känd under namnet Desiderius Erasmus (död 1536), var en utomäktenskaplig son till en katolsk präst och dennes vänninna, en kvinna som senare förblev hans hushållerska. På grund av gossens status är hans födelsedatum inte känt men man menar att det var 1466, 1467 eller 1469. Gossen var ju tvungen att döpas i smyg.

    Erasmus kunde i princip ostörd samla nya testamentets grundtexter i det som vi kallar Textus Receptus. Han hade tillgång till kyrkans alla bibliotek, arkiv och även lärda kollegor, och han var mycket språkbegåvad.

    Han bidrog därmed med den allra viktigaste grundstenen för reformationen. En tid var Luther hans vän, men som bekant var Luther mycket egensinnig och han blev senare en bitter fiende till Erasmus.

    Dock har reformatorerna den humanistiske katoliken Erasmus att tacka för den grundtext som många evangeliskt troende fortfarande anser vara den mest tillförlitliga.

    /Kjell

        (Reply)

  19. Tachbulah skrev:

    ἡ ἀκοὴ : substantiv nominativ femininum singular best. form, betyder inte predikan, utan precis som Reformationsbibeln 2016 har ändrat det till: ”det hörda”.

    Eftersom det är tydligt i den föregående versen att det handlar om “viljan” valde jag att inte krångla till det genom att ta upp ἀκοή och ἀκούω.

    Det händer nu och då att de som läser språkliga kommentarer börjar tänka att bibelversionerna är nästan oanvändbara på grund av alla tvivelaktiga översättningar. Men detta är ju inte fallet.

    Själv växte jag upp med 1917 och dess ordval och grammatik. Jag kommer ihåg formuleringarna i 1917 års översättning så när jag söker använder jag vanligtvis 1917 eller KJV eller den holländska NBG51.

    När man sedan har vant sig vid texten i en version är det mycket intressant att läsa en annan version. Då händer det ofta att man tänker: “Vad nu då? Så står det väl inte!”

    Det var dessa upplevelser som gjorde att jag började intressera mej för grundtexten.

    Men inte kan jag säga att 1917 ledde till allvarliga misstolkningar.

    /Kjell

        (Reply)

  20. Kjell,

    Du ska veta att jag uppskattar mycket din analys av grundtexten.

    Jag har själv läst igenom ett dussin bibelöversättningar från pärm till pärm, en del ett flertal gånger. Med tillgång till den hebreiska och koinegrekiska grundtexten, interlinjär översättning, lexikon, grammatik, kommentarer, analyser etc får man en god insikt om vad Gud vill säga i Sitt Heliga Ord.

    Beträffande Erasmus och hans relation till NT:s s k ”grundtexter”, d v s handskrifter, finns olika synsätt, t ex följande från introduktionen till ”The Precise Parallel New Testament”, Oxford University Press:

    ”Erasmus’ text was hastily composed from a small handful of incomplete Greek manuscripts. The defects of his manuscripts and his deadline required Erasmus to translate several portions of the book of Revelation from Latin into Greek, including the last six verses of the Bible. He also added from the Latin other words and phrases with little or no basis in Greek, such as Acts 8:37; 9:5b-6a and 1 John 5:7b-8a. Nonetheless, the Erasmian text and its derivatives were the only text type available to scholars and translators in the sixteenth century and supplied the textual base for Luther’s German testament of 1522, Tyndale’s English testament of 1525 and the other pioneering works of the century. The “Textus Receptus” or received text (so called after 1624 when the Elzevir brothers used the term to describe their edition) remained the standard until the late nineteenth century.”

    Genom Reformationsbibeln 2016 har vi Nya Testamentet översatt från en Textus Receptus-version, Scrivener 1894. ”Det finns ca. 283 skillnader mellan Scriveners text och Stefanus utgåva från 1550”, enligt Reformationsbibelns webbsida. Men det var ju Stefanus utgåva från 1550 som användes för översättningen av Reformationsbibeln 2003. När man hävdar att Gud har bevarat sitt ord, varför bytte man då bibelversion? På webbsidan ser vi anledningen.

    Jag ska inte bli mer polemisk, för jag är helt övertygad om att gruppen som arbetar med Reformationsbibeln är genuina kristna. Jag föreslog dem tidigare några ändringar i den tidigare upplagan och Bo Hagstedt var mycket intresserad av detta, och i den nya ser jag att mina förslag inte blivit helt förbisedda.

    Med den noggrannhet de arbetar är jag övertygad om att översättningen korrekt återger den grundtext de använder. Fotnoterna ”UN utelämnar…”, ”UN tillägger…” är dessutom till god hjälp för den som vill ha information om alternativ grundtext.

        (Reply)

  21. Tachbulah,

    Jag förstår dina argument och känner mej även lite förlägen att jag skulle ha något, som amatör, att meddela.

    Vad gäller Erasmus “backwards engineering” vill jag ändå tillägga att jag anser det betydelsefullt att han gjorde detta långt innan Codex Sinaiticus “upptäcktes”.

    Erasmus hade tillgång till textfragment som fanns innan RKK införde många av de mest tvivelaktiga dogmerna.

    Skulle du vilja att jag gör en flik för specifika grundtext-funderingar?

    Jag gör det mycket gärna.

    /Kjell

        (Reply)

  22. Tachbulah,

    Jag har nu lagt till den fliken.

    Du finner den här: http://unajuaje.niwega.net/grundtexter/

    Din expertis är både viktig och välkommen.

    En viktig anledning till att jag skyndade mej var en kommentar angående början på Markus sjätte kapitel.

    Du finner den här: http://unajuaje.niwega.net/2017/01/07/prova-allt/#comment-42500

    Alla som har frågor och/eller åsikter är välkomna att yttra dessa i “grundtexternas flik”.

    /Kjell

    PS. Onödigt att lägga till att detta är ett område där stora åsikts-skillnader kan och får förekomma.

        (Reply)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *