Öppet brev till Jaktlund

Dagen har stängt för kommentarer på Lördagar och Söndagar.

Nåväl, då får det bli ett öppet brev som reaktion till artikeln Är det bara svordomen du hör? i stället.

Matteus 15:11

Det som kommer in i munnen gör inte människan oren. Men det som går ut ur munnen, det orenar henne.

Carl-Henric, om du ville slå ett absolut bottenrekord så har du lyckats.

Hur kan du som bekännade kristen med en hel del år på nacken i den bekännelsen uttala ditt stöd för något som är vårdslöst, respektlöst och inte sällan rent ut blasfemiskt? Aldrig tufft eller berömvärt, bara köttsligt.

Räknar du med att någon Kristustrogen kommer att ta dina skriverier på allvar efter detta?

Förförelser måste ju komma, men ve dem genom vilka förförelserna kommer.

Av alla folk jag känner är det inget som svär som svenskarna. Därför heter landet kanske Svärje? (Fast det stavas lite annorunda.)

Och det som gör det ännu värre är väl att du indirekt beskyller dem som såras av detta för att vara konservativa och trångsynta.

Jakob 1:26

Om någon menar sig tjäna Gud men inte tyglar sin tunga utan bedrar sitt hjärta, så är hans gudstjänst ingenting värd.

De personer du citerar är i stort behov av Herrans tukt och förmaning, vägledning, och kärleksfull undervisning.

De är inte i behov av liberalteologiskt strykande medhårs.

Och som avslutning vill jag svara på din fråga: “Hör du som har öron. Eller hör du bara svordomen?”

Ja, jag hör mer än svordomen. Jag hör både brister och behov.

Brister och behov som inte avhjälps med tolerans och förakt för Guds eviga bud.

Vad ville du uppnå med din artikel?

Blev resultatet det du hade önskat?

/Kjell

Views: 33

17 thoughts on “Öppet brev till Jaktlund”

  1. Instämmer i denna befogade kritik att Jaktlunds krönika.

    Det förefaller också vara en destruktiv trend när det gäller spåkbruket inomk kristenheten. I mitt Samtalsforum har några mycket märkliga exempel från årets Nyhemsvecka uppmärksammats. Jag återger vad ett inlägg säger:

    2013-06-15 18:36:41 – Nyhemsveckan- det har gått för långt!!!

    Nyhemsveckan- det har gått för långt!!!

    Kollade uppgiften om Nyhemsveckans ”dass- och toahumor”. Tragisk nog stämde det.

    Tjejen som gör påannonseringar för olika aktiviteter säger: ”Jag är lite applådallergiker, vi ska göra ”sketlätet”, det där lätet man gör om man är riktigt skitnödig, bajsnödig, diarrénödig kalla det vad du vill…”

    Sedan får hon publiken att stöna, öva och att upprepa lätet tills hon blir nöjd.

    Nu är den här tjejen inte vem som helst- inplockad från gatan eller någon som halkade in på ett bananskal.

    Nej, hon heter Emma Hörnmark. Ja, just det Pelle Hörnmarks – egen dotter.

    ”Skitpratet” börjar ca 20 min in i detta program….

    http://nyhem.media.fnf.nu/6/nyhemsveckan_2013/

    Berndt

        (Reply)

  2. Nyhem….

    Det var väl förra året som Uniteds Magnus Persson talade rätt illa till de församlade. Utan att vara tvärsäker har jag för mig det handlade om att de församlade var som sexgalna kaniner. Där satt både ungdomar och vuxna. Finns kanske någon som vet vilket videoklipp jag syftar på.

        (Reply)

  3. Berndt Isaksson,

    Samma tidning, Dagen, har en anna artikel Ytlig kristendom ger fler ateister.

    I den artikeln talas det om “en utmaning till kristna att bli trovärdiga”. Det blir man knappast om man gör spe av Gud genom all slags ovärdighet och, skall vi säga “skitprat”.

    Inte heller om man kan tolerera uttalanden där både Herren och själafienden anropas för att “förstärka” budskapet.

    Jag har även läst en del motivationer skrivna av konvertiter till katolicismen.

    Ett återkommande klagomål är bristen på vördnad för Gud i protestantiska sammanhang.

    Katoliker brukar till exempel säga: Jesus är min vän, men inte min “kompis”.

    Sorgligt att man därmed hamnar i ett sammanhang med andra djupt rotade villor.

    “Ve mej! Jag förgås! Ty jag har orena läppar, och jag lever bland ett folk som har orena läppar.” (Jes. 6:5)

    Johannes som hade vandrat med Jesus på jorden och beskriver sig själv som “lärjungen som Jesus älskade” berättar följande i Upp. 1:17-18

    När jag såg honom, föll jag ner som död för hans fötter, och han lade sin högra hand på mig och sade: “Var inte förskräckt. Jag är den förste och den siste och den levande. Jag var död, och se, jag lever i evigheternas evigheter och har nycklarna till döden och helvetet.

    Lejonet av Juda är ingen menlös kattunge som man kan roa med en trasselsudd!

    Samme Johannes skrev i sitt första brev (kapitel 2, verserna 12 och 13)

    Jag skriver till er, barn: era synder är förlåtna för hans namns skull. Jag skriver till er, fäder: ni har lärt känna honom som är från begynnelsen. Jag skriver till er, unga män: ni har besegrat den onde.

    Men hur går det om barnen är medlemmar utan omvändelse? Om det inte finns några fäder för att man försummat att lära känna Gud? Och om de unga får lära sig att klara sig utan att besegra den onde?

    Nej, vänner, denna våg av orenhet som översköljer världen nu krattar managen för Antikrist.

    Det kan inte dröja mycket längre nu.

    Hebreerbrevets författare skrev följande (kapitel 10):

    28 Den som förkastar Mose lag skall utan förbarmande dö, om två eller tre vittnar mot honom. 29 Hur mycket strängare straff tror ni då inte den skall förtjäna som trampar Guds Son under fötterna och håller förbundets blod för orent, det blod som har helgat honom, och som smädar nådens Ande? 30 Vi känner honom som har sagt: Min är hämnden, jag skall utkräva den, och vidare: Herren skall döma sitt folk. 31 Det är fruktansvärt att falla i den levande Gudens händer.

    Den som smädar nådens Ande och trampar Guds Son under fötterna bör räkna med en fruktansvärd upplevelse.

    Men ännu är det nådens tid.

    Det finns frälsning för var och en som ångrar sin synd och omvänder sig från den.

    Den frälsande tron kommer av predikan i kraft av Kristi ord. (Rom. 10:17)

    Skitsnack, svordomar och liberalteologi är definitivt inte “i kraft av Kristi ord”.

    Och därmed basta!

    /Kjell

        (Reply)

  4. Jan W,

    Det gläder mej att se att artikeln inte lämnar dej oberörd.

    Tycker du bättre om hopfantiserade religioner?

    Jag föredrar Sanningen, Guds Ord, Jesus Kristus vår frälsare och Herre.

    Och detta inte av mej själv utan i kraft av den dyra, och dyrbara nåden som erbjöds mej och erbjuds var och en som vill bli frälst.

    /Kjell

    PS. Lite egendomligt att du loggar in med din IPad med en kinesisk IP-address som har rapporterats för spam av en del providers.

        (Reply)

  5. Bäste Kjell!

    Tack för en saklig och skarp reaktion på försvarandet av att använda svordomar. Att dom ofrälsta svär är kanske inte så konstigt då det som finns i hjärtat kommer ut genom munnen. Dock finns dom ofrälsta som ändå försöker vårda sitt språkbruk och ej tycker om svordomar.

    Minns själv hur förvånad jag blev när jag som nyfrälst upptäckte att jag slutat svära. Bara några dagar efter Jesus blev min Herre…
    Att leva rent och tala rent är/ska vara ett signum på ett Guds barn. Vi ska vara salt och ljus i en mörk och oren värld. Dessutom tror jag att den ofrälsta omgivningen förväntar sig av en kristen att vara annorlunda dvs inte använda dåligt språkbruk.
    Tror även att detta har att göra med hur nära Herren vi står. Känslighet i anden brukar komma i nära gemenskap med Jesus Kristus…

        (Reply)

  6. Jan W

    Om du inte är religiös varför läser du sådana här sidor? Dessa är ju inte alltid lätta att hitta via Google. Kan det vara så att du ändå är sökande men inser att du behöver ändra lite på ditt liv och dina attityder och att därför sådana kommentarer som Kjell har gett blir lite jobbiga?

        (Reply)

  7. Ulf skrev: “Bara några dagar efter Jesus blev min Herre…”

    Så är det.

    Om omvändelsen blir helt utan frukt är det väl frågan om det över huvud taget var en omvändelse.

    Ofrälsta har all rätt i världen att förvänta sig att vi ÄR vittnen. Alltså trogna vår egen bekännelse.

    Visst kan det ta olika länge för olika människor att ledas på vägen till helgelse.

    Men som sagt, förr eller senare måste det helt enkelt synas någon skillnad.

    /Kjell

        (Reply)

  8. Svordomar är en mycket arbetsam plåga. Innan jag började leva med Gud svor jag dagligen. Nu kommer det ibland “floder av svordomar” genom min hjärna och i början bad jag för att slippa. Nu försöker jag mest att inte ge dem så stor uppmärksamhet, då är det som att “det” inte är lika roligt att stöka omkring i mitt huvud längre. Jag kan tänka “jaså är det du nu igen, ja håll på du…vem bryr sig”

    När någon svär utgår jag ifrån att den inte kommit till tro och då bryr jag mig inte heller om svordomen utan är i det läget mer inne på Jaktlunds linje att lyssna “bakom” svordomen. Men om den som svär kallar sig kristen så ja…då finns det någonting att be för. Under den period som jag svor trodde jag på att Gud fanns men inte på honom som Gud, får man väl säga.

        (Reply)

  9. REDIGERAT MEDDELANDE

    Kommentarfunktionen har öppnats igen!

    Jag skrev en kort kommentar med de vänligaste delarna av denna bloggpost plus två bibelcitat.

    Och i ljuset av Guds Ord står sig inte Jaktlunds krönika.

    /Kjell

    PS. Detta skrev jag på Disqus i Dagens kommentarforum:
    —————————-
    Matteus 15:11 “Det som kommer in i munnen gör inte människan oren. Men det som går ut ur munnen, det orenar henne.”

    Carl-Henric,

    Hur kan du som bekännade kristen med en hel del år på nacken i den bekännelsen uttala ditt stöd för något som är vårdslöst, respektlöst och inte sällan rent ut blasfemiskt? Aldrig tufft eller berömvärt, bara köttsligt.

    Och det som gör det ännu värre är väl att du indirekt beskyller dem som såras av detta för att vara konservativa och trångsynta.

    Jakob 1:26 “Om någon menar sig tjäna Gud men inte tyglar sin tunga utan bedrar sitt hjärta, så är hans gudstjänst ingenting värd.”

    De personer du citerar är i stort behov av Herrans tukt och förmaning, vägledning, och kärleksfull undervisning.

    De är inte i behov av liberalteologiskt strykande medhårs.

    /Kjell

        (Reply)

  10. Kjell,

    Håller med dig i det du säger men liksom kommentatorer får gilla läget i ditt vardagsrum får kritikerna gilla läget i tidningen Dagens vardagsrum. Säg upp prenumerationen, varför gynna dem?

    När det gäller (människan) Jaktlund tappade jag förtroendet för honom när han på allvar, för några år sedan, inte kunde förstå kritiken mot pingst intåg i katolicismen, trots att verksamheten vid Bjärka-Säby etc var allmänt synlig.

        (Reply)

  11. Ulrika skrev: “Säg upp prenumerationen”

    Nej, det kan jag inte göra.

    För jag har aldrig haft nå’n 🙂

    Men visst har du helt rätt. Dagen har juridisk rätt att sköta sitt “vardagsrum”.

    Fast man kan ju både blogga och twittra utanför deras, skall vi kalla det… villa.

    /Kjell

        (Reply)

  12. Det är bra att du säger ifrån, Kjell.
    Tyvärr så är kanske de öron, som påstår sig höra ‘bakom svordomarna’ döva för biblisk tillrättavisning?

    Någon (vars signatur jag inte kan se) skrev:
    “Känslighet i anden brukar komma i nära gemenskap med Jesus Kristus…”

    Ja, det kan kanske vara som att försöka förklara för en tondöv vad som är en ren, eller en falsk ton…
    Hör man inte, så hör man inte.

        (Reply)

  13. Kjell jag är så tacksam för att du är trogen i din uppgift här och att du reagerar.
    Det som händer särskilt i frikyrkorna(pingst) är för dem som varit med länge
    så ofattbart. Herren välsigne dig och familjen.

        (Reply)

  14. “Om någon hör mina ord men inte tar vara på dem, så dömer inte jag honom, ty jag har inte kommit för att döma världen utan för att rädda världen.”

        (Reply)

  15. Carolina,

    Inte ofta man får kommentarer på gamla bloggposter. Välkommen!

    Tycker du som jag att vi bör ta med även följande vers?

    Du citerade:

    Joh 12:47 Om någon hör mina ord och inte håller dem, så dömer inte jag honom. Ty jag har inte kommit för att döma världen utan för att frälsa världen.

    Och jag hävdar att även följande vers hör till sammanhanget.

    Joh 12:48 Den som förkastar mig och inte tar emot mina ord, han har en domare över sig: det ord som jag har talat skall döma honom på den yttersta dagen.

    Håller du med?

    /Kjell

        (Reply)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *