Kärlek

I en artikel i Dagen finns det en intressant analys av samtalet mellan den uppståndne Jesus och Petrus på stranden av Gennesarets sjö.

Artikeln heter Bibelns tre olika kärlekar

Artikeln är bra eftersom den förklarar varför Jesus frågade Petrus 3 gånger.

Men det finns faktiskt 4 ord för kärlek i Nya Testamentets grekiska text. Det ord man har glömt är στοργη (storge) som beskriver kärleken mellan föräldrar och barn, eller mellan syskon. Alltså en icke sexuell affektion som vida överträffar vanlig “fileo”, eller vänskap. Man kan även kalla det en affektion som inte är ute efter vinst.

Ordet förekommer t.ex. i följande texter:

Rom. 1:31 oförståndiga, trolösa, utan kärlek till sina egna, utan barmhärtighet mot andra.

Rom. 12:10 Älsken varandra av hjärtat i broderlig kärlek; söken överträffa varandra i inbördes hedersbevisning.

2 Tim. 3:3 kärlekslösa mot sina närmaste, trolösa, begivna på förtal, omåttliga, tygellösa, fientliga mot det goda,

Låt oss ta texten i Johannes 21 där Jesus frågade Petrus, till syndes tre gånger samma fråga, verserna 15-17

  • När de hade ätit sade Jesus till Simon Petrus: “Simon, Johannes son, älskar du mig mer än dessa?” Han svarade: “Ja, Herre, du vet att jag har dig kär.” Jesus sade till honom: “För mina lamm på bete.”
  • För andra gången frågade han: “Simon, Johannes son, älskar du mig?” Han svarade: “Ja, Herre, du vet att jag har dig kär.” Jesus sade till honom: “Var en herde för mina får.”
  • För tredje gången frågade han: “Simon, Johannes son, har du mig kär?” Petrus blev bedrövad över att Jesus för tredje gången frågade: “Har du mig kär?” och han svarade: “Herre, du vet allt. Du vet att jag har dig kär.” Jesus sade: “För mina får på bete.

Och låt oss nu ta samma text med skillnaden mellan agape-kärlek och vänskaps-kärlek

  • När de hade ätit sade Jesus till Simon Petrus: “Simon, Johannes son, älskar du mig, så att du verkligen skulle vilja dö för mej, mer än dessa?” Han svarade: “Herre, du vet att jag är din vän.” Jesus sade till honom: “För mina lamm på bete.”
  • För andra gången frågade han: “Simon, Johannes son, älskar du mig, så att du verkligen skulle vilja dö för mej?” Han svarade: “Men, Herre, du vet att jag är din vän.” Jesus sade till honom: “Var en herde för mina får.”
  • För tredje gången frågade han: “Simon, Johannes son, har du mig kär?” Petrus blev bedrövad över att Jesus för tredje gången frågade: “Är du verkligen min vän?” och han svarade: “Herre, du vet allt. Du vet att jag är din vän.” Jesus sade: “För mina får på bete.

Ändrar dett nu något i vår förståelse av de fyra “kärlekarna”?

Nej, kanske inte det, men det kan i alla fall förklara varför det verkar som om Jesus upprepar samma fråga tre gånger. Det har ju spekulerats mycket om det.

Petrus förnekade Jesus 3 gånger innan hanen gol.

Vi erinrar oss texten ur Matteus 26, verserna 34 och 35:

Jesus sade till honom: “Amen säger jag dig: Denna natt, innan tuppen gal, skall du tre gånger förneka mig.” Petrus svarade honom: “Om jag än måste dö med dig, skall jag aldrig förneka dig.” Så sade också alla de andra lärjungarna.

Och visst glömmer vi ofta att även de andra lärjungarna bedyrade detta. Lika väl som vi plockar ut Tomas som “tvivlaren” fastän de mindre talföra lärjungarna hade samma tvivel.

Men vitsen är ju att Petrus verkligen trodde (i andligt övermod) att han var förmer och kunde dö för Jesus.

Det trodde han inte längre efteråt, på Gennesarets strand, efter Jesu uppståndelse.

Och, ser du, häri ligger skillnaden mellan tro och “inbillning” eller “prestation”.

Just i vår tid firar inbillningen högtid igen. Makthungriga personer som inte kan få nog av att bli prisade finns både lite här och lite där i “kristenheten”.

Man möter dem som “stora hjältar” och “fantastiska apostlar” i så kallade “korståg” (hur vågar man använda det ordet) världen över.

De bejublas i TV-kanaler och har sina advokater i alla länder.

Men, man möter dem även som “hjältar” i bloggarnas kommentarer. “Hjältar” som inte blir förstådda och hörda i sina lokala församlingar. “Hjältar” som växer några tum när de blir prisade eller kan uppträda som allvetande översittare.

Men vi erinrar oss Jesu ord i Johannes 5, verserna 41-45:

Jag tar inte emot ära av människor. Jag känner er och vet att ni inte har Guds kärlek i er. Jag har kommit i min Faders namn, och ni tar inte emot mig. Men kommer det någon annan i sitt eget namn, honom tar ni emot. Hur skall ni kunna tro, ni som tar emot ära av varandra och inte söker den ära som kommer från den ende Guden?

Till sist vill jag bara understryka ett av budskapen av Dagens artikel:

Man kan inte göra teologi eller generell lära av bara ordstudier.

Summan av Guds Ord är Sanningen!

De 4 orden för kärlek är inte skilda genom vattentäta skott. Alla flyter i vi mån över i varandra.

Men det finns saker man kan förstå bättre om man känner skillnaden.

/Kjell

En liten not:

Eros har i vår tid blivit nästan uteslutande termen för sexuell lusta, men den ursprungliga betydelsen handlar lika mycket om en Ferrari, ett fett bankkonto och en Rolex. Eller varför inte den senaste modellen av iPad eller Galaxy?

9 thoughts on “Kärlek”

  1. Ingen kommentar under kärlek…det måste vi göra någonting åt?

    Hm, Börjar med mig själv så kan den som önskar rätta mig enbart rätta mig;/

    Eh…nä, jag vet inte alls var jag ska börja. Det får någon annan göra i så fall.

    Fast någonting måste jag väl komma på?

    Nä, det är alldeles tomt…Uppenbarligen har jag bara kommit på ATT jag ska uttrycka mig annorlunda men inte hur.

        (Reply)

  2. Ulrika skrev: “Uppenbarligen har jag bara kommit på ATT jag ska uttrycka mig annorlunda men inte hur.”

    Mina tankar är följande:

    Uttryck dej precis som du tror och känner. Var sedan beredd att få både ris och ros och själv pröva reaktionerna.

    Och framför allt, var konsistent. Alltså inga skillnader beroende på veckodag, matsmältning eller hormoner eller saldo på bankkontot.

    Om man bara tror något på Torsdagen efter en stadig biff med glass som efterrätt har det ringa evighetsvärde.

    Och lika lite evighetsvärde har något man bara tror när man är deppig.

    Jesus Kristus ÄR densamme… I går, i dag, och alla övriga dagar.

    Håller tron ett år? Ett decenium? Ett liv?

    Hur viktigt är det vad andra tänker om din övertygelse?

    Den som inte har någon övertygelse värd att dö för har inget att leva för.

    /Kjell

        (Reply)

  3. Jo,

    Det här med Petrus o Jesus o kärleken o så… I följande text säger Jesus:

    Luk 22:32
    “Men jag har bett för dig att din tro inte skall bli om intet. Och när du en gång har omvänt dig, så styrk dina bröder.” Slutcitat

    Min undran: När omvände Petrus sig?

        (Reply)

  4. Vilken bra fråga Ulrika! Har faktiskt aldrig tänkt på den…men jag undrar om den omvändelsen skedde i Apg 2. När Jesus i Luk 22 säger till Petrus “när du en gång har omvänt dig”, då talar han om att Petrus kommer att förråda Honom. Petrus “föll”, han förnekade ju sin Herre och Frälsare…Sen i Apg 2 så ser vi en “omvänd” Petrus; nu minsann skäms han inte längre för Jesus eller förnekar Honom!! Tvärtom ser vi en enorm frimodighet från denna dag (pingstdagen) hos Petrus, och sen efter den dagen så är han inte längre feg. Frimodigt bekänner han sin Herre! Angående ämnet “kärlek” i denna bloggpost, så vill jag säga att för mig (och som jag också uppfattar att bibeln definierar kärlek), så handlar det om att ge, ett osjälviskt givande som kan yttra sig på många olika sätt. Gud visade sin kärlek genom att ge “Så älskade Gud världen att Han utgav sin enfödde Son…”. Han gav, Han offrade, Han tänkte på oss små människobarn. Sen tycker jag också att 1 Kor 13:5-7 är väldigt beskrivande vad kärlek är. Där ser vi också vad kärlek INTE är; avundsjuk, skrytsam, självisk o.s.v. Jag tror verkligen att det är helt omöjligt för oss att typ “klämma fram”, prestera kärlek (det går inte, är helt omöjligt!). Kärleken kommer blott och enbart av att vi FÖRBLIR i Honom som själv ÄR kärlek, vi förblir i vinstocken Jesus (stock Ulrika…;D). Jesus säger i Joh 15 att det är förblivandet i Honom som gör att frukten kan växa. Utan mig kan ni ingenting göra säger Han i vers 5.

    Du är älskad! /Birgit

        (Reply)

  5. Ulrika undrade: “När omvände Petrus sig?”

    Tja, det står ju att han “grät bitterligen” efter att 3 gånger ha förnekat sin relation med Jesus.

    Jag tolkar det som syndanöd, och innan syndanöden infinner sig blir det ingen omvändelse.

    Sedan dagarna mellan korsfästelsen och mötet vid straden av Gennesarets sjö…

    Det kan nog bara beskrivas som “helvete” för Petrus. Rockbottom! Insikt i det faktum att han var evigt förlorad utan Jesus. Inget hopp förutom den han hade förnekat.

    Då omvände han sig!

    Och nåd, över all nåd, fick han syndernas förlåtelse och upprättelse i just den konversation som bloggposten handlar om.

    Och han fick även veta att han skulle bli en martyr.

    Ordet “martyr” är samma som ordet “vittne” i grundtexten!

    /Kjell

        (Reply)

  6. Birgit o Kjell!

    Tack!

    Är inne på samma tankegångar hur omvändelsen måste vara förknippad med en personlig kärleksrelation byggd på de “gemensamma erfarenheterna” som människan har tillsammans med Jesus. Det måste ha varit trösterikt ändå att Jesus berättade för Petrus att han kommer att förneka, då kunde Petrus efteråt känna/veta att Jesus redan visste det ändå. Och Jesus efterfrågar Petrus kärlek, inte primärt Petrus bibelkunskaper även om jag tror att Jesus uppskattar även den biten…

    (En liten bisats: KK vet vi gärna baserar sin kyrka på en omtolkning av Petrus bekännelse, men grejen är ju då att man i så fall baserar den omtolkningen på en människa som vid det tillfället inte var omvänd)

        (Reply)

  7. Jag ändrar här min uppfattning…håller med dig Kjell i när Petrus omvände sig.

    Mvh/ Birgit

        (Reply)

  8. Men Birgit….Vad i det du skrev motsäger det som Kjell skrev? Den exakta tidpunkten är på det viset inte avgörande utan det intressanta är vari omvändelsen ligger, och den beskriver ni ju båda!:)

        (Reply)

  9. Det är så sant det du skriver Ulrika, att det intressanta är vari omvändelsen ligger!
    Va bra när man kan “cyberrymdsprata” på ett sånt här sätt, vi kan komma med olika infallsvinklar men det gemensamma fokuset är kärleken och omvändelsen till HONOM! Jesus! Underbare älskade Jesus!

    Birgit

        (Reply)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *