Kumbh Mela

Kanske har du följt diskussionen i Dopdebatten?

För att sätta våra interna meningsskillnader i perspektiv kan det vara bra att titta på helt andra dop.

I Allahabad började idag den stora Hinduiska festen Kumbh Mela.

De som doppar (döper) sig där Ganges och Yamuna möts blir renade från sina synder.

Det handlar alltså om ett bekännelse-dop av fri vilja

Det dröjer 12 år till nästa chans att bli renad från sina synder.

I mellantiden måste man således klara sig på gärningslära. Eller misslyckas och hoppas att man inte dör de kommande 12 åren.

Fast om man dör direkt efter doppet har man ju hoppet att slippa återfödas och gå direkt in i “Nirvana”. Total förintelse av personligheten. (Alltså ungefär samma sak som kallas helvete i Bibeln.)

Om man har byggt upp negativt karma så kan man bli återfödd som t.ex. en råtta.

Man får då hoppas att man blir en råtta i hinduiska Indien. Där det finns folk som tar hand om råttor. De skulle ju kunna vara ens farfar….

För om man blir en råtta i Afrika får man ett kort och miserabelt liv.

Sett i proportion till dessa sataniska läror om dopet blir våra inter-kristna debatter nästan obefintliga.

/Kjell

PS. Du har nu missat chansen att deltaga i Kumbh Mela så det blir att vänta 12 år på nästa möjlighet. Eller kanske tro på Guds Evangelium. Då finns frälsningen och syndernas förlåtelse tillgänglig 24/7 tills Herren återkommer.

Views: 44

27 thoughts on “Kumbh Mela”

  1. Kjell skriver:
    “Sett i proportion till dessa sataniska läror om dopet blir våra inter-kristna debatter nästan obefintliga.”

    Vet inte om jag håller med om “nästan obefintliga.” Det finns kristna församlingar i Indien som döper människor som kommit till tro . Det finns församlingar i Sverige som lägger munkavle på människor som vill vittna om sitt “vuxendop.” Dessa döpta får vänta en hel livstid på att få vittna i församlingen. Då blir 12 år nästan obefintligt…..

    /Ulrika

        (Reply)

  2. Ulrika Jansson skrev: “Det finns församlingar i Sverige som lägger munkavle på människor som vill vittna om sitt ‘vuxendop.’”

    Jag inser att det finns risker med att formulera mig som jag gjorde.

    Men nog måste du väl ändå hålla med om att Kumbh Mela dopet i allt är ett annat dop.

    Man gör en gärning i den kosmiska kampen mellan Kali och Shiva och som resultat får man förintas.

    Angående det jag citerade: Om man är med(lem) i en sådan församling har man väl möjligheten att “dra ut ifrån henne”?

    Bara om man upplever en direkt kallelse att vara kvar kan det leda till välsignelse.

    /Kjell

    PS. Du känner ju min övertygelse angående dopet från den förra diskussionen.

        (Reply)

  3. Är inte barndopet likväl “i allt” ett annat dop? Finns det halvdop? Kvartsdop?
    /Ulrika

        (Reply)

  4. Ulrika, jag anser inte att några droppar vatten på ett spädbarn är ett bibliskt dop. Men jag anser inte heller att man måste vara döpt för att vara pånyttfödd. Man kan vara ett olydigt Guds barn som kanske går miste om välsignelser i livet som man skulle fått om man varit lydig.

        (Reply)

  5. Derek skrev: “Man kan vara ett olydigt Guds barn som kanske går miste om välsignelser i livet som man skulle fått om man varit lydig.”

    Kan du utveckla detta lite grand så att gränserna till tro om förtjänt nåd och förtjänt straff blir tydliga?

    /Kjell

        (Reply)

  6. Bloggposten om förmaning innehåller en del gott fast med tanke på att jag känner mig mer modfälld efter den läsningen än innan så kanske den inte innehöll hela sanningen?

    Du väckte en frågeställning utifrån “dopet” i Indien och jag startade en dialog utifrån vetskapen att det finns kristna ledare i spalterna som inte tar sitt ansvar.

    Om ni vill ducka för frågorna från en vanlig fårskalle (mig) som står utanför kyrkoväggarna kan jag inte göra någonting åt det?
    /Ulrika

        (Reply)

  7. Ulrika Jansson skrev: “Om ni vill ducka för frågorna från en vanlig fårskalle (mig) som står utanför kyrkoväggarna kan jag inte göra någonting åt det?”

    Ett påstående följt av ett frågetecken?

    Vem är “ni” i ditt frågepåstående?

    Själv kan jag bara ta ansvar för den undertecknade fårskallen vid ekvatorn 🙂 och tänker inte ducka för några frågor.

    Du svarade ju själv inte på den fråga jag ställde dej först.

    Jag repeterar: Om man är med(lem) i en sådan församling har man väl möjligheten att “dra ut ifrån henne”?

    Och jag tillägger: Om du möter en broder, eller syster, som gläder sig över, och prisar Gud för det som han/hon anser vara ett dop men du inte anser vara ett dop, tror du då att anfall är det bästa vittnesbörd du kan ge?

    Det går att ha hur rätt som helst i sak och ändå fela i hur man predikar denna sanning.

    /Kjell

        (Reply)

  8. Kjell,

    Vi är så gigantiskt hemmablinda!
    Det hinduiska dopet är ingen villfarelse eftersom det är hinduiskt. Barndopet, som jag själv gav mina barn, är hos oss legitimt eftersom vi vant oss vid det. Och vi kallar det kristet. Snart går en ekumenisk barnkonferans av stapeln i Jönköping där “alla dop” godkännes. Så även det katolska som vi fått barndopet ifrån. Snart är alla dop okej och det spelar ingen roll om det ligger en barnens bibel eller en barnens katolska katekes under julgranen. Vi är redan där eftersom vi är tysta, blinda, fega och VANA!

    Ska svara på din fråga: Vet inte om jag tillrättavisar rätt men att jag gör detta för min egen skull ställer jag inte upp på (individuell)
    Du behöver inte svara på min fråga.

    Jag är inte bitter som jag anklagas för emellan varven men jag erkänner gärna att jag är argare än någonsin sedan jag läste igår att nu står barnen på tur.

    Ulrika

        (Reply)

  9. Ulrika Jansson skrev: “Snart går en ekumenisk barnkonferans av stapeln i Jönköping där “alla dop” godkännes.”

    Jag tror inte att du är arg eller bitter. Du har förmågan att uttrycka dej tydligt och det ger ofta som resultat att de som känner sig träffade går till anfall med dylika beskyllningar.

    Jag håller även helt med dej att den ekumeniska utveckling du beskriver inte är av godo.

    Den skenbara skillnaden mellan våra åsikter tror jag kommer av att jag mera koncentrerat på hur man bör bemöta dem som har “barndöpts”. Medan jag nu förstår att din tanke just nu handlar om hur man kan förhindra att göra en enda grå ekumenisk massa.

    Du har helt rätt att detta inte kan bemötas med snällhet.

    De som styr detta tar ett enormt ansvar och jag kan bara inte låta bli att tänka på texten: “Förföresler måste ju komma, men ve dem genom vilka dessa förförelser kommer.”

    /Kjell

        (Reply)

  10. Tack Kjell för ditt tålamod,
    Du lyckas få vågskålarna i en balans som jag inte skulle klara. Du verkar ha ett gott växande för goda frukter. Vid ekvatorn? Var?

    /Ulrika

        (Reply)

  11. Ulrika Jansson skrev: “Vid ekvatorn? Var?”

    Låt oss köra lite off topic 🙂

    Jag bor 3 mil söder om ekvatorn ungefär mitt mellan Kenyas östra och västra gränser.

    Och jag är en gammal gubbe som inte har värst långt kvar innan jag får möta Herren. Vare sig Han kommer snart (eller bara hastigt som det står i Bibeln) eller mina dagar ändas.

    På lite mer än en kilometer avstånd, i god sikt från balkongen, finns massor av vilda djur och en sjö full fåglar.

    Lejon, leoparder, noshörningar, giraffer, olika antiloper, hyenor, olika apor, zebror, bufflar, vildsvin, etc. etc.

    Vi har alltid sommar 🙂

    Varma och soliga hälsningar!

    /Kjell

        (Reply)

  12. Å!:)
    Lyckans ost!
    Jag sitter med fötterna inlindade i en filt för att spara på inomhusvärmen -17 kallt i morse när jag klev på bussen här vid Norrlandskusten.
    Jag avancerar med övertygelse till “tant-stadiet” och förra helgen insåg jag att våra jordiska dagar verkligen är tidsbegränsade.
    Rätt åt dig med sommar! (förmodar jag)
    Nu avslutar jag “detta kapitel”
    /Ulrika

        (Reply)

  13. Jo jag vet. Brukar bara skojsa lite med “Rätt åt dig” eftersom människor i allmänhet brukar säga så till/om någon när det är någonting negativt som hänt. Det kan bli ganska roliga/nyttiga reaktioner när jag säger “Rätt åt dig/honom/henne” när det handlar om något gott/positivt i stället som hänt vederbörande.

    Ska vi bubbla länge till?
    /Ulrika

        (Reply)

  14. Kjell: Derek skrev: “Man kan vara ett olydigt Guds barn som kanske går miste om välsignelser i livet som man skulle fått om man varit lydig.”

    Kan du utveckla detta lite grand så att gränserna till tro om förtjänt nåd och förtjänt straff blir tydliga?

    Behöver man utveckla det? Jag menar bara att Guds välsignelse kan man erfara på så många områden i livet och att lyda det man upplever är Guds vilja ger alltid välsignelse på ett eller annat sätt. Det har inte med frälsningsfrågan att göra utan med lärjungaskapets lydnad att göra. Vet inte om du Kjell avsåg något annat?

        (Reply)

  15. Derek skrev: “Behöver man utveckla det?”

    Ja, det har nog blivit så igen med all predikan från “trosförkunnelsehåll” där man ska sköta sina kort rätt för att skapa sin egen framtid och lycka.

    Visst leder olydnad i form av medveten synd som man lever i, förr eller senare till förbannelse. Men ta till exempel Asafs psalm 73. Vad anser du om den?

    Jag tycker det är vanskligt att koppla lydnad till synlig framgång.

    /Kjell

        (Reply)

  16. Jag har inga kopplingar till Trosrörelsen eller deras framgångsteologi, men gudsfruktan och lydnad för Guds bud har alltid gett välsignelser på ett eller annat sätt. Låt oss inte ha fruktan för överdrifter utan styras av Guds Ord.

    Kjell, det finns nog många Psalmer som istället priser den gudfruktiges lydnad. Jag tror att du är helt på in linje, eller hur?

        (Reply)

  17. Derek skrev: “Kjell, det finns nog många Psalmer som istället priser den gudfruktiges lydnad. Jag tror att du är helt på min linje, eller hur?”

    Ja, jag håller med. Fast jag tror inte att välsignelserna alltid är synliga i detta livet.

    Det är ju även det som Jobs bok handlar om. När satan kommer med anklagelsen att Job är rättfärdig för vinnings skull.

    Jag tycker det finns många texter som talar om just detta. Ta t.ex. Rom. 8:18 “Ty jag håller före att denna tidens lidanden intet betyda, i jämförelse med den härlighet som kommer att uppenbaras på oss. ”

    /Kjell

        (Reply)

  18. Kjell: “Ja, jag håller med. Fast jag tror inte att välsignelserna alltid är synliga i detta livet.”

    Jag håller med dig också i detta. Du reagerade mera eftersom du antagligen sett mycket dåligt av just framgångsteologin som tydligen fått ett starkt fäste i Afrika. Denna USA-religion är destruktiv för de fattiga, men gynnar förkunnarna. Cyniskt.

        (Reply)

  19. Hej Derek,

    Skrev ett längre och mer personligt svar till dig än vad du får nu eftersom den första varianten strök med i ett datorstopp…
    Kontentan av det som jag skrev var att jag också tror att man kan vara pånyttfödd utan att vara döpt. Dock tror jag att det är svårt att vara döpt utan att vara pånyttfödd. Den pånyttfödde söker i sin törst efter det nya vattnet genom Ordet för att förr eller senare kommer fram till texterna om dopet. Oavsett egna positiva eller negativa erfarenheter av det dop som man gjort eller inte finns det en Guds tolkning och Guds avsikt med dopet. Som troende vill vi oavsett om vi har förutsättningar att förverkliga ett dop (som fysisk handling) eller inte förstå vad Guds tanke med dopet är. Tyvärr ser jag mycket av att vi istället för detta gemensamma sökande “välsignar” varandras tolkningar genom att acceptera “människans rätt” och en snedvriden “kärlekstolkning” framför Guds tanke.

    Hälsningar
    Ulrika

        (Reply)

  20. Ulrika Jansson,

    Fint formulerat av dig, Ulrika, även om det var den korta varianten av ditt svar. Hur bra måste inte den långa ha varit, den som försvann genom datorhaveri.

    Man kanske skulle kunna sammanfatta det med att Gud ser till hjärtat, till våra motiv. Jag tror att motiven för vårt handlande är avgörande för hur Gud bedömer oss. Eller hur?

        (Reply)

  21. Precis Derek,

    Vilken Brudgum (Gud) vill inte endast ha en brud (församlingen) med kärleksmotiv? Andra motiv vill väl ingen leva med?

    Gud är kärlek men vi har genom alla år lärt varandra att så inte är fallet. Därmed begriper vi inte att lydnad är detsamma som att tacka ja till kärlek? Att lydnad är detsamma som att tacka ja till den enda sanna omsorgen/välsignelsen.

        (Reply)

  22. Ulrika, ett jättestort AMEN till det du skrev. Kärlek visas inte bara genom att sjunga lovsånger (tills man nästan stupar :)) utan också genom lydnad.

        (Reply)

  23. Tack Derek,
    Nu blev jag glad och varm inombords. Låt oss genom Ordet fortsätta att lära oss mer och mer om Kärleken så att vi inte bidrar alltför mycket till nidbilderna. Kanske lyckas vi då ibland rent av visa rätt. Vi skulle kunna prata i evigheter men jag måste bara avslutningsvis påminna om ytterligare ett av Guds namn: Nåd. Utan den hade vi inte varit någonting. På något sätt lever vi under ständig olydnad för vi förstår inte allt fullt ut och ibland lyder vi blint (som jag gjorde under den tid som jag trodde att Gud var en straffande Gud-i själva verket var det väl åklagaren som jag såg) dvs nu är vi slavar under Nåden och inte under synden.
    Nu får du sista ordet.
    /u

        (Reply)

  24. Ulrika Jansson,

    Instämmer till fullo igen. 🙂

    Nåden fostrar oss att avsäga oss all ogudaktighet, så att vi kan leva ett liv som behagar Gud. I det av lutherdom präglade Sverige uppfattas det ibland fult att vilja behaga Gud, att det skulle stå i motsatsförhållande till nåden, men så behöver det inte vara. Den man älskar vill man behaga och göra glad.
    Tack Ulrika, vem du nu är. Från en som du inte vet vem det är.

        (Reply)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *