Sverige har igen satts på världkartan.
Sök på “Lena Adelsohn Liljeroth” i Googe och du får upp nästan 36.000 resultat som handlar om hur hon åt upp ett kvinnligt könsorgan av marsipan.
Rasist med mycket dålig känsla för vad som passar sig, och förmodligen ännu mindre för vad som är sant och gott.
Men vet du vad som är otäckt i detta? Sök på svenska och du får inga träffar angående detta osmakliga rasistiska moment.
Tydligen tycker massan att det är okay, i Sverige. Avtrubbning!
I Kenya, där könsstympning är ett grymt faktum, håller man inte med denna svenska likgiltighet.
Färsk artikel i nyhetsmedia här: How can such overt misogyny and racism be considered a form of art?.
“Nyheten” kryper runt världen och blir uppmärksammad på allt fler platser.
Guests at an event marking World Art Day were invited to “circumcise” the cake with a knife. In this case, the first cut was made by none other than Sweden’s Minister of Culture, Lena Adelsohn Liljeroth, who took a chunk of the cake’s “clitoris” and fed it to the artist, who had placed his blackened face (which screamed every time someone cut the cake) next to the woman’s torso.
Skamligt, det är vad det är.
Vill härmed föreslå ett lagförslag som förbjuder konst för barn under 12 år, och förresten alla Guds Barn också!
/Kjell
Views: 50
Du har missat en sak. I Sverige är det kulturvänstern som styr den politiska agendan, särskilt den som handlar om värderingar, moral o etik. Ministrar är ett kuttersmycke. Ve den som har en åsikt som inte överensstämmer med den Heliga Kulturvänstern. Då är man mörkerman från stenåldern. För inte så många år sedan var det kyrkan som styrde den diskussionen.
wildwest (Reply)
Instämmer i detta. Det är märkligt att kulturministern tycks klara sig tämligen kritikfritt. Mona Sahlin fick avgå på grund av att hon köpt en Toblerone för skattemedel. Men detta groteska och rasistiska övertramp tycks inte uppröra särskilt många här i Sverige. Politiska motståndare brukar inte vara sena att utnyttja skandaler för att angripa varandra – men detta tiger man om. Kan möjligen förklaringen vara att konstnären, om jag förstått det rätt, har afrikanskt ursprung? Men i vilket fall så borde kulturministern ha haft omdöme att vända det s.k. konstverket ryggen när hon såg på vilket sätt det användes.
Berndt
Berndt Isaksson (Reply)
wildwest,
För många decennier sedan, när jag började på Stockholms Universitet fick jag en chock.
Det visade sig att det fanns en stor mängd studerande som var bekännande kommunister.
Och jag trodde i min barnsliga enfald att kommunister bara fanns bland fattiga, dåligt utbildade, missgynnade människor. Plus, naturligtvis de makthungriga politiker som ville sko sig på proletariatet.
Det var bland annat denna upptäckt som ledde till att jag senare flyttade till ett land med betydligt mindre vänster-inflytande.
Trots att både arbetslöshets-kassa och sjukvård var bättre ordnat där.
Man måste inte vara socialist eller kommunist för att fixa sådana saker.
Det räcker att man bryr sig om sin nästa.
Vilket tydligen kulturministern inte gör.
/Kjell
Kjell (Reply)
Berndt Isaksson,
Ordet “konst” kommer av ordet “kunna”. Äkta konst produceras av kunniga fackmän (och kvinnor).
Det som kallas konst nu för tiden är oftast något som varken har med kunnande eller kunnighet att göra.
På Tyska funkar denna förklaring bättre.
Det som nu för tiden kallas “Kunst” är vanligtvis bara “Wulst”. Wulst kommer av “willen”.
Kejsarens nya kläder i kvadrat. Subsidierande av politiskt korrekta klåpare.
/Kjell
Kjell (Reply)
Frågan är väl vilket syfte konstnären hade med den groteska tårtan som åts upp?
Var det inte just för att få reaktioner och lyfta fram något?
Visst var det hela groteskt!
Bb
Björn bloggaren (Reply)
Visst uppmärksammades det i Sverige.
Vad jag minns så har både dagstidningarna och kvällspressen rapporterat om detta på sina sidor. Och många bloggar därtill.
ex:
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/sa-kunde-en-tarta-bli-en-varldsnyhet/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14690952.ab
http://www.svd.se/kultur/konstnaren-jag-ville-formanskliga-tartan_7062853.svd
http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/krav-pa-avgang-efter-tartskandal
http://avpixlat.info/2012/04/19/cakegate-konstnaren-skriver-debattinlagg/
/Henrik
henrik (Reply)
Den som är utan sten må kasta första stenen. Det är lättare att döma än att frikänna eller hur? Vad har ni för rätt att döma henne? Ta ut bjälken ur ögat först..
Ankan (Reply)
Hi hi här blev det felskrivit “Den som är utan synd må kasta första stenen skall det jo stå”.
Ankan (Reply)
Ankan,
“Men alla tyckte sig vara utan skuld så stenarna räckte inte till.” (Svensk modern variant…)
Ludvig (Reply)
Vilket trams! Folk blir mer upprörda över att man skär i en tårta än att man skär i människors könsdelar på riktigt i Sverige i dag! Helt otroligt! Den vanliga pajkastningen börjar direkt. Den ene skriker “kulturmarxism” den andre skriker “rasism”. Jag så blir det när människor har förenklade och stereotypa verklighetsuppfattningar. Total känslomässig reaktion och ingen som helst eftertanke eller frågan om varför…..
Läs meddelandet från konstnärernas riksorganisation:
– Den som har följt Makode Lindes konstnärskap vet att han utgår ifrån rasism, xenofobi och slaveri. I verket Afromantics som tårtkonstverket bygger vidare på sätter Makode nutida västerländska idéer om det afrikanska paradiset, dess trygghet och Det Ljuva Livet i kontrast till verklighetens historia. En verklighet som handlar om slavhandel, apartheid och förtryck säger Karin Willén, riksordförande i KRO.
– I Sverige tar vi yttrandefriheten för given. Men yttrandefrihet är något vi alltid kommer vara tvungna att värna och slå vakt om. I ett fritt samhälle måste vi även kunna hantera konst som kritiserar, ifrågasätter och skaver avslutar Karin Willén.
Johnny Lilja (Reply)
Johnny Lilja skrev: “Vilket trams! Folk blir mer upprörda över att man skär i en tårta än att man skär i människors könsdelar på riktigt i Sverige i dag! Helt otroligt! “‘I Sverige tar vi yttrandefriheten för given. Men yttrandefrihet är något vi alltid kommer vara tvungna att värna och slå vakt om. I ett fritt samhälle måste vi även kunna hantera konst som kritiserar, ifrågasätter och skaver…'”
Hur mycket är yttrandefrihet värd om man inte får ha en avvikande mening?
Du anser ju tydligen att de som inte böjer knä och ärar profana “wanna-bees” som har “wulst” men inte “kunst”, som vill en massa saker, men saknar kunnighet, så bör man tiga?
Hur mycket säger det om ditt koncept av yttrandefrihet? “Kultur-diktatur” skulle jag kalla det.
Och som information kan jag berätta att jag bor just i ett land där somliga folkslag skär sönder 90% av småflickorna vid 8 års ålder.
Och om du läser länken (kan du läsa engelska?) kan du se att reaktionen kom just från detta land.
Kanse en anledning att ta kritiken seriöst och inte bara följa kultur-diktaturen som ett menlöst lamm.
/Kjell
PS. Vem tror du har mest sikt på den gruvliga realiteten?
Du, i teoretisk konstnärlig god vilja?
Eller de som bor mitt i den blodiga realiteten?
Kjell (Reply)
Kjell,
Bra svarat, Kjell. Du har så rätt, så rätt!
Mvh
Berndt
Berndt Isaksson (Reply)
Anledningen till att så få svenskar upprörts över denna händelse är flera:
1. Väldigt få bryr sig om vad sk konstnärer gör.
2. Konstnären ifråga var halvafrikan och därför skulle eventuell kritik kunna anses vara rasistisk.
3. Kulturministern är tämligen vänster för att vara moderat.
Ludvig (Reply)
Ludvig skrev: “Konstnären ifråga var halvafrikan och därför skulle eventuell kritik kunna anses vara rasistisk.”
Jo, det var ju därför jag väntade tills en kvinna från Kenya yttrade sig om denna profana yttring av kejsarens nya kläder.
Och om det behövs kan jag ju alltid låta min vackert chokladbruna hustru skälla ut den så kallade konstnären. Då blir det inte heller rasism. 🙂
/Kjell
Kjell (Reply)