Utombibliskt, Parasha och missförstånd

Jag skall berätta om något som hände på våren 2009. Ja, det vill säga, det var vår och försommar i Sverige då. På andra plaster var det högsommar, och vidare andra var det höst. Det var i Maj månad.

Jag hade inte den minsta gnutta kunskap om situationen i Sverige, mer än globalt. Visste inget om Messianska Rörelser eller Hebreiska Rötter och deras ursprung och de strider de förorsakade.

Jag skrev en bloggpost som jag kallade “Lagens giltighetsperiod”. Och som första del av en serie på minst två, tar jag om den.

Lagens giltighetsperiod

Adam och Eva ville starta eget och sluta vara beroende av Gud. Och bums slutade lejonen att äta halm och det började växa tistlar och nässlor. Och om man tappar en marmeladsmörgås kan man vara säker på att den faller med maremladen nedåt, helst där den förorsakar så mycket problem som möjligt. (Lagen om den selektiva gravitationen :-))


De tio budorden var inte ännu givna, men likaväl hade Adam och Eva brutit mot det första budet. Man skulle kanske kunna säga att de var de första humanisterna. Humanismen tillmäter människan gudomligt status. Och det var precis det som Adam och Eva ville uppnå.

Jag hoppar tills vidare över sabbatsbudet. För vi lever ju i en tid med 24/7 ekonomi. De som läser bloggar och inlägg här vet ju hur kontroversiellt detta bud är….. Det dras knivar och man börjar hota med omskärelse 🙂

Om Adam och Eva bröt mot sabbatsbudet vet vi inte, men om man måste fäktas med vilda djur och rensa ogräs för att kunna äta i sitt anletes svett finns det väl risken att man har litet för mycket att göra. Gud kan man ju alltid ge äran vid något senare tillfälle. Eller hur?

Vi vet hur det gick. Det dröjde inte länge innan Adams son, Kain, slutade hedra sin fader och sin moder och blev en mördare.

Jag nämner inte budens nummer för vi kristna och judarna har olika numrering. Bildförbudet är judarnas andra bud. Vi brukar slå ihop det med det första budet.

Frågan är då om Kain även gjort sig skyldig till att “missbruka HERRENS sin Guds Namn”? Först måste vi fundera på vad detta bud betyder. Och jag tror att det bytyder att man vill göra sken av att man handlar på Herrens uppdrag, fastän man är ute i eget ärende. Det finns fortfarande sådana människor.

Alla vi som är verksamma på ett eller annat sätt i församlingar och mission och liknande, eller kanske bara är vanliga medmänniskor eller föräldrar borde ta oss en funderare över detta bud.

Det är lättare att säga “ske Din vilja” än att “göra det”.

Bröt då Kain mot detta bud? Tja, han handlade i alla fall egenmäktigt. Vad finns det annars för förklaring till att hans offer inte togs emot?

Hur fort och i vilken ordning det gick utför vid brotten mot resten av buden vet vi nog inte, men med litet grand livserfaring vet vi säkert att man kan halka ganska lätt på syndens bananskal.

Var det verkligen “fair” av Gud att förvänta sig att Kain skulle känna till en lag som inte gavs i skrift förrän ett par tusen år senare.

1 Mos. 3:22 Och HERREN Gud sade: »Se, mannen har blivit såsom en av oss, så att han förstår vad gott och ont är.

Ordet “mannen” här syftar säkerligen inte uteslutande på mannen Adam men mera på det hans namn betyder, ungefär barn av stoftet. Stoftets barn, vi människor, förstår vad gott och ont är.

Rom. 2:14 Ty då hedningarna, som icke hava lag, av naturen göra vad lagen innehåller, så äro dessa, utan att hava lag, sig själv en lag.

Kunskapen om gott och ont, den så kallade “naturlagen”, har vi fått med från födelsen. Den skrivna lagen gavs åt Israels barn. Men tydligen handlar i alla fall Gud som om tidpunkten och platsen och de närvarande, när stentavlorna gavs, inte är av avgörande betydelse.

Nu blir det litet kontroversiellt. Oavsett hur man numrerar buden så finns det ett uttalande som är litet oroväckande….

Jak. 2:10 Ty om någon håller hela lagen i övrigt, men felar i ett, så är han skyldig till allt.

Och då skulle man ju kunna fundera på vilket av de 10 buden vi vill stryka, eller ogiltigförklara, eller bara anse mindre viktigt, eller bara vanemässigt bryta mot.

Har du tänkt på att 8 av buden börjar med “Du skall icke” och bara 2 bud börjar med “Du skall”?

Vi har betydligt lättare att se oss själva i situationer där vi frestas att bryta mot “du skall icke”-buden. För vem av oss har inte någon gång haft begärelse till vår nästas åsna? 🙂

Du skall hedra din fader och din moder, i alla fall så långt det går, eller hur? Hur hedrar man sin Fader och sin Moder? Hmm, kanske är vi bättre på att inse hur vi kan vanhedra dem. Så vi kanske själva kan göra en lista med “Du skall icke”-bud som hjälper oss att förstå hur vi kan hedra dem.

Du skall fira Sabbat! – – – Står det så? Nja, det börjar med att “Du skall arbeta 6 dagar i veckan!”

Eftersom jag har släkt som tillhör SDA så kan jag konstatera att den första biten av sabbatsbudet tas ganska mycket lättare än den andra biten. Den andra biten är egentligen ett “du skall icke”-bud.

Och i den andra biten av budet ser jag personligen ett “du skall icke” tvinga vare sig dig själv eller någon annan att arbeta 7 dagar i veckan. Och om främlingen vill veta varför bör du berätta om Gud och skapelsen. Alltså att detta är ett glädjens bud som är till för oss.

Tänk om Gud hade stannat vid “Du skall arbeta 6 dagar i veckan!” då hade vi nog alla blivit tvungna att arbeta 16/7 som i t.ex. Korea.

Religiösa ledare skulle vilja överträffa Herrens bud och säga att om 8/6 är bra så är 16/7 mycket bättre. Man hade till och med regler för tionde av dill…..

I dikena till den smala vägen finner vi på ena sidan alla de som vill göra mer och bevisa att de förtjänar nåden…. På andra sidan de som försöker strunta i hela programmet. Och de på vägen som är tacksamma. Tacksamhet är en av de få saker som man inte kan prestera!

Tacksamhet och nåd kommer från samma ord. Det ord som vi i våra dagar ofta missbrukar – “Karismatisk”.

Bud som säger “Du skall icke” kan man i princip prestera. I alla fall nominalt. Man kan låta bli att flörta med grannens tjänarinna. Om man kan låta bli att fantisera om älskog med henne är en annan sak. Men det märker ju ingen utom kanske Gud. Och Han är extrem, det vet vi!

Bud som säger “Du skall” blir genast litet svårare. Dessa kan ju bedömas även av våra närmaste. Men som tur är skall man vara snäll och tolerant……

Bud som säger “Du får” är de allra jobbigaste. För då finns det bara den smala vägen där dikena synes så mycket mer lockande och komfortablare. Och då bryter striderna om lärosatser loss. Man vill så gärna klassificera dessa bud i gruppen “du skall” eller gruppen “du skall icke”.

Du får ta emot syndernas förlåtelse. Du får be. Du får ta del i en levande gemenskap. Du får dra ditt strå till stacken. Du får till och med avskilja en speciell dag till Herrens ära.

Fastän det finns de som då vill beskylla dig för att vara lagisk.

Men Guds Bud, Guds Lag, Guds Bruksanvisning, Guds Gods Råd, är tidlösa, alltså eviga!

/Kjell

7 thoughts on “Utombibliskt, Parasha och missförstånd”

  1. Kjell:

    Tack för ett för mig tydligt inlägg! Men det betyder att jag inte är färdig med kärnan i budskapet om nåden kontra lag. Det betyder att jag har något att fundera över, att anpassa mitt liv efter. Utan prestationsångest, men med gudsfruktan.

    Tacksamhet, det är nyckelordet i nådens universum. Otacksamhet tillhör laglöshet, där kärleken har vuxit kallt.

    PS.
    Kjell, du som är multilingual:
    Skillnaden mellan “bör” och “måste” är enorm mellan tvillingspråken norska och danska! När danska säger “måste”, vill inte många norrmän uppfatta det som ett “bör” … Lagens “måste” kontra nådens “bör”? Jag undrar.

    Välsignad helg!

        (Reply)

  2. NorskaBent,

    Danskarna säger naturligtvis “må”, men som en public service för svenskar på denna blogg skrev jag “måste”.

        (Reply)

  3. NorskaBent,

    Ordet “må” kan användas även på svenska och det betyder då ungefär “bör”.

    Man må icke tänka att …..

    Man bör inte tänka att …..

    Tre saker kan vi aldrig tvingas till: Kärlek, Frihet och Tacksamhet.

    Kanske finns det flera än dessa tre.

    Om man skulle kunna hålla “lagen” så kan man faktiskt göra det utan alla dessa tre.

    Jag säger inte att man nödvändigtvis, eller alls måste göra det utan dessa tre.

    Men man kan det.

    Och bara på frukten kan man veta om någon följer Herren av kärlek, i frihet och med tacksamhet.

    /Kjell

        (Reply)

  4. Kjell,

    Nytt ljus på “måste”, “bör” och “får”. Min nyfikenhet skördar frukt!

    Lagens “måste” utkonkurrerade av nådens “kan” för dem som förblir i Kristus Jesus. Gud älskar en glad (läs: frivilligt) donator. Jag får ge det jag vill av hjärtat… Inget mindre.

        (Reply)

  5. Frittflygande tankar om straff och barmhärtighet i ett svenskt perspektiv.

    Min barndoms 60-tal präglades av pietistisk kristendom och av böcker som Selma Lagerlöfs Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige. Norska NRK (motsvarande SVT) dramatiserade på 60-talet detta skånska epos i radioteatern. Till denna dag hör jag ropen från trötta gäss:

    – Akka från Kebnekajse, våra vingar är så trötta!

    – Hålla ut! Det var alltid svaret från Akka, flygande matriark och gåsflockledare.

    Et avsnitt ur Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige när han flyger över Skåneslätten porträtteras den dag i dag på baksidan av den nuvarande 20-kronorssedeln. Sveriges Riksbank och norska jag, vi är båda präglat av en straff Nils Holgersson fikk utstå en gång i det förflutna.

    Nåden var med Nils och han kom hem igen till Skåne som en återskapad pojke. Straffet var en nåd. Han lärde sig medkänsla och tacksamhet genom egna och andras lidande. Disciplinerad och med nya möjligheter att leva livet som en ödmjuk man.

        (Reply)

  6. NorskaBent, jag vet inte riktigt hur din kommentar hör ihop med detta ämne, men jag vill gärna knyta an till det du skriver. Just idag påmindes jag om orden i Psaltaren 119:67, “Innan jag fick lida for jag vilse, men nu tar jag vara på ditt ord.” Detta är ord som är högst giltiga för mig. Precis som du skriver om Nils lärde jag mig framför allt tacksamhet men även att förtrösta på Herren genom lidande.

        (Reply)

  7. MS,

    Kära HS, du har förstått budskapet! Annars har denna texten fastnat i mitt minne:

    Rom 2:4

    “Bryr du dig inte om Guds oändliga godhet, fördragsamhet och tålamod? Förstår du inte att hans godhet vill föra dig till omvändelse?”

    Allt gott ifrån mig!

        (Reply)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *